Gen Z

Mladí Češi si zubaře nemohou dovolit, zákroky odkládají
Zubař se v Česku stává luxusem. Pojišťovny sice hradí základní péči, většina klinik ale nabízí automaticky nadstandard. Dostanete v nich třeba jen bílé plomby, které si ale musíte zaplatit sami. Mladí lidé kvůli tomu návštěvy stomatologů odkládají nebo si na zubaře musí měsíce šetřit.

Inkluze, home office? I pro Gen Z je v práci na prvním místě plat
Neustále čteme články a příspěvky o tom, jak generace Z zásadním způsobem mění pracovní trh. Nehodlá snášet toxickou atmosféru na pracovišti, usiluje o home office a inkluzivní podmínky, nerada vidí na pracovišti bossing a ráda by se chtěla nechat vést zkušenějšími kolegy.

Dětská kyberšikana na vzestupu: Co za ní stojí?
Počet případů dětské kyberšikany v posledních letech roste, a to napříč celým světem s tím, jak rostou i počty uživatelů sociálních sítí. Mezi hlavní “startéry” tohoto trendu patří podle odborníků pandemie, postupně se ale i stírají rozdíly mezi fyzickým světem a online prostředím.

Hlasité ťukání a sluchátka: Jak Gen Z předstírá, že maká
Zaměstnavatelé ve velkém volají po návratu svých lidí do práce. Končí tak doba home officů, během níž velká část generace Z vůbec poprvé vstoupila do pracovního života. Její návyky se však od starších zaměstnanců značně liší. Příslušníci generace Z nejsou například úplně zvyklí na požadavky, aby byli v práci výkonní.

V záplavě demonstrací: Co chtějí mladí v Makedonii a Srbsku?
Rok 2025 začal ve východní Evropě ve znamení demonstrací a zatím to nevypadá, že by protesty měly utichnout. Naopak. Po masových demonstracích v Srbsku se přidala i Severní Makedonie. Protestuje ale i Slovensko, Maďarsko a kvůli prezidentským volbám také Rumunsko.

Znovu na vojnu? Jak vypadá výcvik v Řecku či Rakousku
Evropa hledá kvůli zhoršené bezpečnostní situaci cesty, jak se v případě vojenského konfliktu efektivně bránit. Kromě zvýšení výdajů na obranu se často mluví také o možném zavedení povinné vojenské služby. A o tématu se začalo docela živě hovořit i v České republice.

Bizár za pár korun. Jaké mají Češi nejhorší zkušenosti s prací?
Generace Z má jasnou představu o ideální práci, ale realita je často jiná a velmi bizarní. Mladí Češi se nám svěřili s tím, jaké byly jejich nejhorší pracovní zkušenosti i nabídky.

Teď budete meditovat: TikTok se chystá uspávat teenagery
TikTok plánuje poměrně bizarním způsobem omezit čas, který děti tráví u obrazovek svých telefonů. Po dvaadvacáté hodině jim nově přijde upozornění, které jim připomene, že je čas spát.

Hotely se musí přizpůsobovat Gen Z. Jak?
Cestovní ruch se vlivem generace Z značně mění a provozovatelé hotelů se tomu musí přizpůsobit. Podle průzkumu platformy Agoda, která funguje podobně jako Booking, ale hlavně v asijských zemích, mladí lidé preferují především spontánní výlety.

Jen trochu perverze: Na Kalhotkomatu se dají vydělat tisíce
Znáte Kalhotkomat? Jeho provozovatelé popisují princip projektu docela lakonicky: "Nakupujte a prodávejte nejen použité kalhotky na unikátním fetišistickém portálu." A i my jsme se na tento projekt podívali trochu blíž.

Proč mají Evropané zdaleka nejlepší work-life balance
Work-life balance je pro čím dál větší skupinu produktivních lidí nejdůležitějším faktorem při výběru nového zaměstnání. Podle nejnovějšího průzkumu vycházejí svým zaměstnancům nejvíc vstříc západoevropské firmy.

Fyzické tresty? Mladí Češi popsali svou zkušenost
Téma fyzických trestů u dětí dlouhodobě rozděluje českou společnost. Jedna část populace je považuje za nepřípustné, ta druhá na ně nedá dopustit. Odborníci však upozorňují, že bití dětí může mít velmi negativní důsledky na jejich fyzický i psychický vývoj.

Studenti v Bangladéši chtějí změny, založili stranu
Studenti v jihoasijské Bangladéši se rozhodli vzít osud své země do vlastních rukou. Založili proto novou politickou stranu s názvem Druhá republika. Na začátku jejího vzniku stály jedny z největších protestů v historii země, které probíhaly loni v létě.

Miliony eur z Erasmu: Kam směřují peníze z podvodů?
Kauza podvodů v systému dotací na programy Erasmu, kterých se dopouští turecká organizace Zift i další firmy, zasahuje do celé Evropy. A turečtí pořadatelé tristních akcí na systému vydělávají miliony eur.

Ingrid či Leonor: Jak mladí aristokraté inspirují Gen Z
Mladí členové královských rodin z generace Z se díky globálnímu vzdělání, sociální angažovanosti a aktivní komunikaci na sociálních sítích stávají inspirací nejen pro vrstevníky, ale i pro širokou veřejnost. Studují běžné školy a snaží se žít docela normální životy.

Mladí si neplatí na důchod. Prostě na to nemají
Příslušníci britské Gen Z si nespoří na důchod. Důvodem je jejich špatná finanční situace, která může do budoucna znamenat velké problémy. Odborníci vyzývají politiky, aby tenhle negativní trend začali řešit. Problémem je také nízká důvěra mladých v důchodové systémy.

Bizarní inzerce: Bydlet se dá v kobce i na staveništi
Řada lidí je kvůli bytové krizi nucena bydlet ve značně nevyhovujících podmínkách. Dokazuje to i nedávná kauza falešného inzerátu, který lákal zájemce na plesnivý byt v centru Prahy, ze které se vyklubala kampaň SOCDEM. I tak se na inzerát ozvala spousta reálných zájemců. A není se co divit.

Nevyžádané rady rodičů: Proč si od nich nenechat radit s financemi?
Ve světě, kde se finance a ekonomika neustále vyvíjejí, se mladí lidé ocitají před výzvami, které se dramaticky liší od těch, jimž čelili jejich rodiče. Mnozí rodiče se snaží pomoci svým dětem tím, že jim předávají rady, které považují za osvědčené. Avšak tyto rady často neodpovídají moderní realitě a mohou mladým lidem spíš uškodit než pomoci.

Telefobie: Jak se mladí učí překonat strach z telefonátů
Mladí lidé ve velkém přestávají přijímat hlasové hovory. Dříve obvyklou formu mezilidské komunikace postupně nahrazují textové zprávy a chatovací aplikace. Důvodem je stále častější strach z telefonování, který získal označení „telefobie“.

Proč mladí nepíšou velká písmena? Působí prý přísně
Gen Z zásadně mění podobu psaného projevu. Nejnovějším trendem mezi mladými lidmi je ústup od psaní velkých písmen ve jménech, místních názvech, ale i v názvech firem. Důvodem je zřejmě hlavně snaha o lepší vyznění textu bez “zveličování” jmen.