Mladí lidé ve velkém přestávají přijímat hlasové hovory. Dříve obvyklou formu mezilidské komunikace postupně nahrazují textové zprávy a chatovací aplikace. Důvodem je stále častější strach z telefonování, který získal označení „telefobie“.
Člověku, který telefobií trpí, může i zazvonění telefonu dokonce způsobit zdravotní problémy. Na stále rozšířenější fenomén již reagují firmy a vysoké školy, které mladé lidi učí, jak strach z telefonování překonat.
Raději nevolají
Mladí lidé se bojí telefonovat. Místo klasického hovoru upřednostňují komunikaci prostřednicrtvím textových případně hlasových zpráv.
Podle studie z roku 2024 je až u čtvrtiny příslušníků generace Z tento strach tak silný, že vůbec nezvedají příchozí hovory.
Problémy se zdravím
Strach z volání dostal už i název telefobie. A jde o mnohem vážnější problém, než by se mohlo zdát.
@laurajosephinex The struggles 📞😖 #telephobia #anxiety #adulting #life #funny ♬ original sound - it's a me, Silvia :)
Podle magazínu Verywell Mind se jedná o formu úzkosti, která u mladých lidí může vést ke zvýšené srdeční frekvenci, nevolnosti, třesu a problémům se soustředěním. Boj s telefobií může být velmi náročný, proto s ním pomáhají školy i profesionálové.
Mladí se bouří
Nárůst strachu z volání u příslušníků nejmladší generace souvisí podle odborníků hlavně s podobou jejich dospívání. Mladí lidé vyrostli na textových zprávách a chatovacích aplikacích, které nahradily dříve obvyklé telefonické hovory. Příchozí hovory je proto mohou stresovat, protože nemají dostatek času na to, aby si srovnali myšlenky, než odpoví.
„Vypovídá to o širší únavě z bezprostřednosti a naléhavosti. Lidé jsou zkrátka unaveni z kultury starostí a posedlosti efektivitou,“ řekla magazínu Fortune Zoia Tarasová, antropoložka z agentury Canvas8, která se zabývá výzkumem spotřebitelů. Podle ní se mladí lidé odmítáním hovorů také bouří proti příliš uspěchanému stylu života, který lidem neumožňuje, aby se nad běžnými záležitostmi mohli důkladněji zamyslet.
Zazvonění evokuje naléhavost
Zazvonění mobilu mladé lidi stresuje také proto, že často evokuje nějakou naléhavou záležitost. Textové zprávy obvykle příjemcům signalizují, že mají jistý čas na promyšlení své odpovědi.
Z toho pak plyne stále častější strach z odsouzení, který u mladých lidí souvisí s obavami, že by se mohli případně ztrapnit.
Zaměstnavatelé na prášky
Telefobie už se u mladých výrazně projevuje také v práci. Ochota k telefonování totiž tvoří další výraznou propast mezi nimi a staršími zaměstnanci. S problémem se setkal i Casey Halloran, generální ředitel a spoluzakladatel online cestovní agentury Namu Travel. Mladší zaměstnanci podle něj vykazují až o 50 procent nižší počet pracovních telefonátů oproti svým starším kolegům.
„Co se týče řešení toho problému, prováděli jsme rozsáhlá školení, pobídky, pozorování hovorů s našimi seniorními zástupci a dokonce jsme najali obchodního psychologa,“ řekl Halloran magazínu Fortune s tím, že po dvou letech jeho firma svoji snahu vzdala a povolila komunikaci prostřednictvím SMS zpráv a aplikací namísto hlasových hovorů.
Vysoká škola pořádá kurzy
Naproti současným trendům se rozhodla jít i britská vysoká škola Nottingham College, která svým studentům nabízí tréninky "důvěry v telefonování", aby tak mladým lidem pomohla v boji s telefobií.
Při kurzech dostávají studenti při rozhovorech ve třídě různé role. Ti odvážnější jsou pak vyzýváni, aby volali do restaurací a obchodů a cvičili se v dotazování na běžné věci, například v kolik hodin otevírají. Mladí lidé jsou tak přímo vystavováni nepříjemným situacím, z nichž mají strach. A to jim pomáhá s úzkostmi lépe bojovat.