Registrace influencerů? Nic takového nikdo nežádá

zdroj: Freepik

Jste tvůrce obsahu na sociálních sítích? Tak se nově budete muset registrovat u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Alespoň tak vyzněla zpráva ČTK, kterou odcitovala další média a influenceři se automaticky začali bát o svou “tvůrčí svobodu”.

Podle výkladu některých údajných expertů se bude muset registrovat každý tvůrce, který vytváří nějaký vodeoobsah. Část influencerů začala kritizovat českou byrokracii. Ve skutečnosti se ale mají registrovat pouze subjekty, které svým videoobsahem konkurují televizi, provozují reklamu a jsou “takzvanou audoviozuální službou na vyžádání”. A to se přibližně 99 procent influencerů netýká.

Zapiš se u Rady!

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vydala záhadnou tiskovou zprávu, která vnesla do českého světa sociálních sítí lehkou bouři. Píše se v ní, že zákon o audiovizuálních mediálních službách se vztahuje “rovněž na fyzické osoby, které vytvářejí audiovizuální mediální obsah (např. vloggeři, influenceři) a nabízejí jej na platformách typu Instagram, Facebook, TikTok apod”.

Aniž by kdokoli uvedenou větu dočetl alespoň do konce, udělal si český internet ze zprávy závěr, že se nyní každý influencer musí běžet někam registrtovat. Není to tak.

Máš službu na vyžádání?

Pravdou je, že zpráva RRTV je napsána nešťastně. Nešťastně ji taky převzala ČTK a nešťastně se zeptala odborníků, kteří o nařízení evidentně nic nevědí. Nikdo se očividně už neptal v samotné Radě, co vlastně její zpráva znamená.

Ona výše zmíněná věta totiž pokračuje větou vedlejší “pokud jimi poskytovaná služba naplňuje definiční kritéria audiovizuální mediální služby na vyžádání”. No a tuto definici valná většina influencerů opravdu nenaplňuje.

Jak nešířit dezinfo

Je samozřejmě paradoxní, když se Rada, která nás má chránit před dezinformacemi, svým byrokratickým a nejasným jazykem, jímž je ona tisková zpráva psána, sama o dezinformaci postará. A je smutné, že ji veřejnoprávní ČTK dále šíří bez toho, aby si informaci jakkoli ověřila.

Stačí si přitom zjistit, co to ta “audiovizuální mediální služba na vyžádání” vlastně je. K tomu slouží například Google, jenž tuto definici nalezne na webu vlády.

Máte na to živnost?

Tam se mimo jiné dovíme, že zápis do evidence poskytovatelů audiovizuální mediální služby na vyžádání se daného subjektu nebo člověka týká v případě, že je “právnickou osobou nebo podnikající fyzickou osobou, která chce poskytovat audiovizuální mediální službu na vyžádání”.

To znamená, že když máte firmu nebo živnostenský list s tím, že šíříte audiovizuální obsah, kterým konkurujete televizím či rozhlasu, měli byste se zapsat do Seznamu provozovatelů vysílání. Na tomto seznamu ostatně každý influencer, který točí videa pro zábavu, zjistí, že tam jeho jméno nemá co dělat. Pokud tedy k YouTube kanálu neprovozuje ještě třeba kabelovou televizi.

Kdo by se registrovat měl

Protože se ještě v dobách, kdy se dělaly normální noviny, zprávy ověřovaly, zkusili jsme zavolat i na číslo uvedené u tiskové zprávy, aby nám její znění v Radě pro rozhlasové vysílání vysvětlili. To se také po přepojení z recepce stalo. Zákon platí už dva roky a ze strany Rady nejde o nic jiného než o výzvu, aby se do registru zapsaly i firmy a jednotlivci, kteří s šířením audiovizuálního obsahu podnikají.

Přihlásit by se tak měl pouze ten influencer, který má vlastní televizi s vlastní reklamou, s vlastní firmou či živnostenským listem, který ho k takovému podnikání opravňuje. Za “neregistraci” takového subjektu nebyla nikdy udělená žádná sankce a úřad sám tyto subjekty, které do definice spadají, oslovuje.

Kovy, Nikol Leitgeb, Johny Machette ani nikdo jiný, kdo se svojí tvorbou nesnaží konkurovat televiznímu vysílání, které je osazené reklamami, se nikam registrovat nemusí. Žádná revoluce se neděje a český internet může zase v klidu diskutovat o tom, kdo na něm šíří dezinformace. Občas zkrátka neškodí se jen pěkně postaru zeptat.