Rozumí vám váš šéf? Pokud vám připadá, že ne, může to být i proto, že je pro něj pochopení generace Z tím největším oříškem. To je nakonec také důvod, proč si manažeři nyní často najímají poradce či influencery, kteří jim radí, jak si přízeň mladých udržet, a to jak uvnitř, tak vně společnosti.
Šéfové firem se pak Gen Z snaží více naslouchat a řešit témata, která tuto generaci skutečně zajímají.
Co s mladými?
Manažeři řady velkých firem, od továren na nápoje přes mediální konglomeráty až po výrobce luxusního zboží, čelí podle prestižního deníku Financial Times v poslední době společnému problému.
Nevědí si rady s mladými. A proto se snaží co nejlépe porozumět nové generaci spotřebitelů i těm nejmladším z řad svých zaměstnanců.
Někdo s tím musí pomoct
Proto se také z řad mladých influencerů nyní stávají poradci či koučové, kteří radí firmám, jak si udržet přízeň gen Z, a to jak uvnitř, tak vně společnosti.
Making sense of Gen Z: employers seek answers on managing younger workers https://t.co/s0evnG06n9
— Financial Times (@FT) June 17, 2024
Efektivní komunikace s generací, která daleko méně respektuje firemní hierarchii a méně toleruje křivdy, je navíc další oříšek, s nímž je potřeba zaměstnavatelům pomoct.
Největší výzva? Gen Z
Před dvěma lety požádal brand manažer v PR společnosti Edelman Jackie Cooper panel vrcholných marketingových manažerů, aby pojmenovali svou aktuálně největší výzvu v práci. Odpověď ho zaskočila. „Každý z těch šesti řekl, že Gen Z,“ vzpomíná. "Byl jsem z toho v šoku."
Toto překvapivé odhalení přivedlo Coopera na revoluční myšlenku – založit “laboratoř na Gen Z”, která bude tuto “neuchopitelnou” generaci zkoumat a poskytovat rady ostatním firmám.
Naslouchejte mladým
Pomocí jejich výzkumů se zjistilo, že nejmladší respondenti se více obávají problémů, jako jsou zdraví, klima či finance, a jsou silně zapojení do sociálních i politických kauz. Skutečně věří, že firmy mohou udělat daleko víc pro řešení společenských problémů než samotné vlády. A také se více rozhodují v souladu se svými hodnotami.
Na základě těchto dat začali podněcovat ostatní firmy, aby i ony přijaly nové postupy – od lepší komunikace s mladšími pracovníky, až po naslouchání jejich názorům na společenské otázky, jako je transparentnost, udržitelnost a rovnováha mezi pracovním a soukromým životem.
Kdo už takhle pracuje?
S influencery, které jim odhalují svět mladých, spolupracují i takové světové firmy, jako je PepsiCo, LinkedIn nebo Snapchat. Mezi mladé influencery, kteří se prezentují jako odborníci na generaci Z, patří Jonah Stillman, Connor Blakley nebo Tiffany Zhong.
Tito poradci poskytují firmám přehled o preferencích a očekáváních generace Z v otázkách, jako je třeba flexibilní pracovní doba. Podle Financial Times tak pomáhají firmám, aby si udržely relevanci a konkurenceschopnost, i co se týče mladé generace.