Doom spending na vzestupu: Jak se z něj vymotat?

zdroj: gpointstudio on Freepik

Nový trend nazvaný doom spending, který by se dal přeložit asi jako "kompenzační utrácení", zažívá u mladých Američanů obrovský vzestup. Obchodníci jsou asi rádi, ale nakupující by už tak v pohodě být neměli.

Z jejich strany jde totiž o reakci na rostoucí nejistotu a stres z každodenních zpráv a politických událostí.

Utrácet na uklidněnou

Fenomén doom spending psychologové vysvětlují jako "utrácení peněz za účelem uklidnění obav z širších problémů". Pro generaci Z a mileniály jde o problémy, jako je politika nebo ekonomika.

Ty se na ně navíc valí odevšad. Nejen ze zpráv, ale i z videí na YouTube či TikToku, z různých diskusí o osobních financích, ale i z průzkumů.

Raději to chci hned

A ani tenhle průzkum mladým zřejmě příliš optimismu nedodá.

Podle červnové studie magazínu Axios Vibes, který provedla agentura The Harris Poll, američtí spotřebitelé generace Z a mileniálů častěji než ostatní říkají, že je lepší dopřát si něco hned než to odkládat na budoucnost, „která se může kdykoli změnit“.

Oddych s kabelkou

Svůj názorný příklad popsala pro CNN studentka Wheaton College v Illinois Kelsea Palmová. Ta byla týden před prezidentskými volbami v takovém stresu, že se svou kamarádkou vyrazila do města a jen tak mimoděk si koupila novou kabelku. A stres hned prý opadl.

„Dalo nám to určitý pocit kontroly. My sice můžeme volit, ale co dál dál? Tak si aspoň koupíme něco, co nás potěší,“ vysvětluje Palmová. Tento přístup podle CNN ukazuje, že doom spending opravdu mladým lidem dopřává to, aby cítili lépe, i když jde jen o krátkodobou úlevu.

Rostoucí dluhy

Toto "kompenzační utrácení" má samozřejmě svou cenu. Podle srpnového průzkumu newyorské finanční společnosti Bankrate má téměř polovina Američanů dluhy na kreditních kartách, a to často kvůli vysokým úrokům.

Zároveň se podle filadelfské Federální rezervní banky letošní třetí čtvrtletí vyznačovalo nejvyšší mírou prodlení v placení dlužných částek od pandemie.

Informačně přetíženi

Koučka a finanční terapeutka Aja Evansová upozorňuje, že podobné chování může být důsledkem takzvaného informačního přetížení. „Ve chvíli, kdy se lidé cítí ohrožení ekonomickou nejistotou a politickými změnami, vyhledávají okamžitou radost z nákupu,“ varuje Evansová.

A jak se bránit? Odborníci radí zvýšit povědomí o vlastních financích a zaměřit se na jiné formy zvládání stresu, ať už jde o pobyt v přírodě, fyzickou aktivitu nebo třeba jen telefonát s přáteli. Důležité je také omezit čas na sociálních sítích a nepodléhat tlaku reklamy.

„Pokud si můžete dovolit utrácet, jděte do toho. Ale pokud zjistíte, že neustále překračujete svůj rozpočet nebo se cítíte nepříjemně, pak je čas změnit své chování,“ dodává pro CNN finanční advokátka spotřebitelů ve společnosti Credit Karma Courtney Alevová.