Proč fanoušci posílají tiktokerům obří částky

zdroj: garetsvisual on Freepik

I v Česku se dá docela dobře vydělávat na TikToku. Pokud se infleuncer pouští do "duelů" s jiným influencerem, může si díky dárkům od svých příznivců přijít i na desítky tisíc korun týdně. My jsme se zeptali psychoterapeutů, co vede fanoušky k tomu, že tiktokerům tak obrovské částky posílají. A na to samé jsme se zeptali i influencera Kajumiho.

Dá se v Česku vydělávat na TikToku? Ano. A není to zas tak těžké. Někteří streameři si mohou přijít i na desítky tisíc korun týdně, a to jen díky tomu, že si od sledujících nechávají posílat takzvané dárky.

Ty fanoušci pořizují za virtuální měnu, kterou si kupují za skutečné peníze. A tyto dárky, které nejsou vždycky úplně levné, pak pošlou svým oblíbeným influencerům. Proč to dělají? Podle odborníků jde o čistou manipulaci.

TikTokové duely

Hlavním a prakticky jediným zdrojem příjmů na TikToku jsou živá vysílání, během kterých mohou tvůrci přijímat finanční podporu od diváků právě prostřednictvím dárků. Někteří influenceři si o ně přímo říkají.

Nejčastěji se tak děje v rámci takzvaných TikTok duelů, kde daný influencer soupeří s dalším tvůrcem o to, kdo během určitého času získá od diváků dárků víc.

Desítky tisíc týdně

Tyto souboje se staly velmi populární například mezi zápasníky bojové organizace Clash Jakubem Krokou a Davidem Čonnym. Druhý jmenovaný si například v prvním únorovém týdnu vydělal téměř dvaatřicet tisíc korun. A to byl přitom v žebříčku nejvýdělečnějších streamerů v daném období až na osmé příce.

Počet aktivních streamerů je v Česku poměrně velký. Stačí si otevřít sekci živých vysílání na TikToku a téměř v jakoukoliv denní i noční dobu lze narazit na několik streamujících tvůrců.

Dobít a poslat

Poslat streamerovi peníze je přitom jednoduché. V sekci živého vysílání si uživatel otevře možnost dobití mincí a klikne na vyhovující částku. Za jedenáct korun si jich například pořídí sedmadvacet a za dvě stě šedesát devět korun pak šest set šedesát. V ten moment, kdy zaplatí, si už za tuto TikTok měnu může kupovat na živém vysílání dárky, které posílá tvůrci.

Existují samozřejmě i streameři, kteří se nesnaží za každou cenu dělat různé opičárny jen proto, aby vydělali. Někteří se naopak během streamů pouze baví se svými sledujícími a dárky dostávají jen občas. Výdělky některých influencerů mohou být ale skutečně vysoké. Podle známého tiktokera Adama Kajumiho je možné se tímto způsobem bez problémů uživit. „Nejpopulárnější streameři si většinou přijdou na stovky tisíc korun měsíčně,“ uvádí pro Bold News.

Je to zkrátka cool

Jaká je však hlavní motivace lidí, kteří tvůrcům během živého vysílání posílají peníze? „Myslím si, že jde o kombinaci podpory, reklamy a statusu. Podpora pro tvůrce, reklama pro toho, kdo dárky posílá, a zároveň určitý status. Je to zkrátka cool,“ říká Adam Kajumi. On sám už spíš přesedlal na podporu influencerů, a to i dívek na OnlyFans, za což sklidil na sítích koncem roku 2024 tvrdou kritiku.

Trochu jinak než on vidí situaci "platícáích divák TikToku" psychoterapeut a ředitel výchovného ústavu v Jindřichově Hradci Pavel Vítkovský. „Je to čistá manipulace. Mají to promyšlené do detailu. Tvůrci zmanipulují diváky, vyvolají v nich pocit sounáležitosti a diváci pak mají pocit, že jsou ve stínu jejich slávy,“ vysvětluje Vítkovský. „Lidé pak zkrátka mají dojem, že se stávají součástí jejich světa, že k nim patří. Jde o jakousi pseudoadoraci: Patřím k nim, a tím pádem jsem taky důležitý,“ dodává pro Bold News Pavel Vítkovský.

Pocit uznání

Psychiatr Miroslav Skačáni má na tuto problematiku podobný názor. Podle něj je hlavní motivací dětí, které posílají dárky svým oblíbeným tvůrcům, pocit uznání. „Ten člověk chce být na úrovni daného tvůrce, takže to je vlastně jedna z možností, jak to udělat. Dřív jsme chodili na koncerty a nosili interpretům kytky, dnes se to dělá tímto způsobem,“ popisuje Skačáni.

Některé dárky na TikToku mají skutečně vysokou hodnotu. Ten nejdražší nazvaný TikTok Stars stojí uživatele přibližně šestnáct tisíc korun. Tvůrce však obdrží pouze polovinu této částky, protože platforma si podle webu Captions.ai strhává až padesátiprocentní provizi ze zaslaných darů.

Utrácení bez pravidel

Jsou si mladí či spíš většinou děti, které svým oblíbeným tvůrcům posílají peníze, vůbec vědomy finanční hodnoty těchto dárků? „Dnešní děti znají hodnotu peněz, ale jakmile začnou komunikovat s influencerem, jejich kritické myšlení se úplně vypíná. V tu chvíli netuší, kolik vlastně utrácí,“ říká Vítkovský. „Tohle nemá nic společného s finanční gramotností. Tu děti ji mají. Ale jakmile jde o influencera, běžná pravidla přestávají platit,“ dodává.

Podle Skačániho záleží hlavně na věku a sociální úrovni toho, kdo takto peníze utrácí. „Ale malé děti to samozřejmě vůbec nejsou schopné ohodnotit. Záleží také na tom, jak jsou vedené rodiči, či okolím,“ vysvětluje.

Kdo vydělá nejvíc?

Jak tedy na TikTok streamech vydělat co nejvíc? Podle Kajumiho mají v tomto směru největší výhodu ženy či spíš dívky. „Když jsi hezká holka, je to nejvýdělečnější model,“ říká s tím, že i již zmíněné TikTok duely mohou děvčatům přinést značné finanční zisky.

Podle něj však TikTok a sociální sítě obecně nabízejí mnohem širší možnosti výdělku a budování úspěšné kariéry než jen příjem z dárků během streamů. „Největší potenciál spočívá v networkingu. Máš obrovský dosah, můžeš navazovat kontakty a spolupracovat s lidmi na větších projektech. To je podle mě ta největší hodnota sociálních sítí,“ vysvětluje.

Sám Kajumi spravuje hned několik projektů a některé bychom skutečně mohli nazvat minimálně kontroverzními. Influencer ale tvrdí, že jen dokázal využít potenciál sociálních sítí na maximum.

I na českém TikToku se tedy denně točí velké peníze, ze kterých se dá velmi dobře žít. Z toho plyne hlavně pro velmi mladé fanoušky jedno: Influencer není v první řadě kamarád, ale obchodník, který těží z nadšení diváků a jejich ochoty platit.