Studie, kterou v červenci zveřejnila společnost Duolingo, jež provozuje celosvětově nejznámější aplikaci pro výuku jazyků, zkoumá sdílené hodnoty a zkušenosti generace Z. A zároveň taky vyvrací charakteristiku jejích příslušníků, které starší generace považují za „posedlé technikou, s nedostatkem pozornosti a sebestředné“.
Nová zpráva společnosti Duolingo, která je založená na rozhovorech se studenty generace Z z různých univerzit z různých zemí, vyvrací běžné představy o této "první skutečně digitálně orientované věkové skupině". A podle autorů také poskytuje užitečné poznatky pro pedagogy v době, kdy mladí lidé získávají stále větší vliv na globální geopolitiku.
Jsou soudržnější
Výzkumníky překvapilo především to, že generace Z je napříč různými zeměmi soudržnější. Její příslušníci mají tedy podobné názory bez ohledu na to, odkud pocházejí.
„Co mě opravdu zaujalo, byla soudržnost pohledů studentů. Mluvila jsem se studenty z různých zemí, kteří studují na univerzitách po celém světě, a přesto je mnohé z toho, co říkali, tématicky spojovalo,“ uvedla spoluautorka zprávy Anna Esaki-Smithová pro magazín The PIE News.
U starších to nebylo
Esaki Smithová byla i u dřívějších průzkumů se staršími generacemi studentů, kde se o podobné soudržnosti nedá mluvit. „U předchozích generací, jako jsou baby boomers, generace X a mileniálové, hrály geografické hranice větší roli při rozlišování jejich zkušeností," říká výzkumnice.
„Vzhledem k tomu, že generace Z je první generací, která je skutečně globálně propojená a informace jsou nyní obecně dostupné bez ohledu na to, kde lidé žijí, vnímala jsem teď větší soudržnost, pokud jde o jejich pohled na svět,“ dodala.
Technologicky zodpovědnější?
Na základě rozhovorů se sedmi zahraničními studenty, kteří navštěvují univerzity v USA, Velké Británii a Austrálii, zpráva zdůrazňuje zodpovědný přístup studentů k umělé inteligenci, vracejí se prý také k bezpečnějším e-mailům a společné mají i to, že se snaží o detox od sociálních médií.
„Ačkoli tak malý vzorek nemůže sloužit jako přesná reprezentace celé populace generace Z, názory těchto studentů a jejich zkušenosti mohou naznačovat nové trendy a také představu o tom, jak tato generace vnímá aspekty života a společnosti,“ uvádí se ve studii.
A taky vzdělanější...
Očekává se, že generace Z, která je opět narozdíl od těch předešlých rasově a etnicky nejrozmanitější, bude také vzdělanější. Zpráva má proto být nástrojem pro politiky a také pro pedagogy, aby porozuměli myšlení jejích příslušníků, a podpořili tak úspěch ve vzdělávání a budoucí hospodářský růst.
Už jen samotná velikost generace Z, tedy skupina lidí, kteří se narodili mezi lety 1997 a 2012, má podle zprávy významný dopad na globální demografické a socioekonomické prostředí. Ve Spojených státech tvoří tato věková skupina podle odhadů 70 milionů mladých lidí (v roce 2010 jich bylo 57 milionů) a podle zprávy by generace Z mohla ve volbách v roce 2024 tvořit až 17 % oprávněných voličů.
Kde je jich nejvíc?
V Číně se populace generace Z odhaduje na 251 milionů lidí, což představuje přibližně 18 % celkové populace země, zatímco v Indii čítá skupina lidí generace Z 116 milionů lidí. Generace Z tvoří 45 % ze 4,7 miliardy uživatelů sociálních médií na světě, přičemž její průměrný příslušník stráví na sociálních médiích 2,5 hodiny denně.
Podle Esaki-Smithové byla moc, kterou tato globálně propojená generace disponuje, zřejmá během protestů za sociální spravedlnost, které se konaly během pandemie a jejichž hybnou silou byla právě generace podnícená sociálními médii.
Výpovědi studentů ale zároveň odhalily, že se od sociálních médií snaží cíleně distancovat, přičemž studie dospěla k závěru, že mnoho mýtů, které se o závislosti generace Z na sociálních médiích šíří a vznikaly v době, kdy byla Gen Z mladší, už dneska neplatí.
Jak se staví k AI?
Podle zprávy se mimo jiné také ukázalo, že generace Z používá ChatGPT sofistikovaněji, než jim starší generace často připisují. Výpovědi studentů odhalují, že k tomuto nástroji umělé inteligence mají "opatrný přístup".
Podle studie je také paradoxní, že se čím dál tím víc náborových firem a HR oddělení snaží mladé studenty oslovovat prostřednictvím aplikací pro zasílání rychlých zpráv, jenže Gen Z už o to tolik nestojí. Rozhovory ukázaly, že v tomto případě stále fungují e-maily, které podle vyjádření Gen Z „poskytují větší míru struktury a detailů“, a to zejména v akademickém a profesním prostředí.