Mladí lidé informace stále častěji čerpají ze sociálních sítí. Tyto sítě tak postupně snižují roli tradičních médií. Svůj vliv to má i na komunikaci politiků a jejich předvolební kampaně. A politické strany z průzkumů dobře vědí, kdo je jejich volič.
Co si myslí, kolik vydělává i kde primárně čerpá informace. Starší voliči stále spoléhají spíš na tradiční média, sociální sítě jsou doménou mladých.
Kde se krmí volič
Není volič jako volič. Politické strany a jejich marketingové týmy o tom vědí své. Voliče můžeme rozdělit do řady kategorií. Podle ideologie, příjmu, věku, pohlaví, ale také jejich oblíbeného zdroje informací.
Pro někoho to může být televize a internet, pro jiného stále tištěná média. Kampaně jsou stále závislejší na datech, pro politiky je důležité vědět, kam jejich voliči pro informace, ale také za zábavou vlastně chodí.
Papír vede u levice
Výsledky výzkumu společnosti NADA Research, které v pondělí zveřejnil server Mediaguru, ukazují, že nejvíc času u televize tráví voliči ANO. Na tištěná média nejvíc spoléhají voliči KSČM a SOCDEM.
@narodnidata ukazují, že voliči politických stran se odlišují ve výběru sledovaných mediatypů. Vyplývá z nich například, že voliči ANO sledují TV, voliči Pirátů VOD a voliči SPD sociální sítě. https://t.co/SJbvRSSPd7
— Media Guru (@MediaGuruCZ) September 9, 2024
Tyto strany se opírají o starší generaci. Konzumace tradičních médií u těchto voličů proto není překvapivá. Podobné předpoklady ale neplatí vždy. Nejaktivnější na sociálních sítích jsou podle výzkumu překvapivě voliči SPD, tedy nikoli mladší voliči Pirátů nebo STANu.
SPD dominuje na Facebooku
Oblíbenou sociální sítí voličů SPD je podle výzkumu Facebook. Instagram a TikTok jsou přece jenom stále spíš pro mladší ročníky. Velká aktivita podporovatelů SPD na Facebooku může způsobovat, že při sledování diskuzí na této síti můžete podlehnout dojmu, že na ní převažuje národovecký politický názor.
Naopak třeba lidovecké vidění světa bude v diskuzi zastoupené nedostatečně, lidovci se na sociálních sítích z příslušníků politických stran vyskytují nejméně.
Kdo poslouchá rádio?
Potenciál překvapit má také informace průzkumu o tom, že rádio nejvíce poslouchají voliči Přísahy. Po spojení s Motoristy sobě pro evropské volby tak zřejmě Přísaha získala velké procento pravidelných posluchačů rádia během jízdy autem.
Podcasty pak nejvíce bodují u voličů Pirátů a TOP 09. Piráti také dominují v kategorii VOD obsahu, tedy internetového “videa na vyžádání”, které pro ně představuje moderní alternativu ke klasické televizi.
Piráti fantasy, SPD horory
Zajímavé je také srovnání žánrů oblíbených filmů a seriálů, které voliči jednotlivých stran vyhledávají. Horory podle NADA Research nejvíc sledují voliči SPD, komedie naopak podporovatelé Starostů.
U Pirátů boduje sci-fi a fantasy, voliči Přísahy bývalého policisty Roberta Šlachty si nečekaně nejradši pustí detektivní film nebo krimi seriál. Pak se nikdo nemůže divit, že je bývalý elitní policista jejich oblíbeným politikem.