Jenom ANO? Proč politici tají, kdo jim dělá TikTok

zdroj: Koláž Bold News

Na TikToku je čím dál tím víc českých politiků. A to i přes varování bezpečnostních složek. Politikům je jasné, že díky čínské sociální síti mohou oslovit mladé voliče. Komunikační strategie jsou různé, stejně tak i samotní stratégové. Víme ale, kdo politikům TikTok reálně spravuje?

Nebo se musíme spíš domnívat? A je to vůbec informace, kterou by s námi měly politické strany sdílet?

ANO vsadilo na Viki

Jste na TikToku a vyhledáváte politický obsah? Tak to jste určitě zaregistrovali novou tiktokovou tvář hnutí ANO. Je to především Viktorie Kalivodová, která má spolu s dalšími dvěma mladými kolegy táhnout pro ANO komunikaci na této síti.

Svým sledujícím ji dokonce představil už sám předseda Andrej Babiš. “Viki” má být pojítkem ANO s generací Z. Má holé břicho, septum v nose a čuch na virální videa.

Martin s Ondrou u Aleny

Potkat ji tak můžete v okolí poslanců hnutí ANO, kteří do toho na TikToku nyní opravdu šlapou. K Aleně Schillerové a Andreji Babišovi se přidali například i poslanci Martin Kolovratník, Aleš Juchelka či Ondřej Babka.

ANO zase jako první pochopilo, že potřebuje i mladé voliče. A ti na TikToku jsou. Hnutí opět prokazuje, že se dokáže velice dobře přizpůsobit moderním marketingovém trendům.

Kdo vám řídí TikTok?

Věčnou otázkou na politiky je, jestli si své sítě dělají sami. Občas někde v rozhovoru přiznají, že jim s nimi někdo pomáhá. Na první dobrou se to ale od nich nedozvíte. Na jejich profilech tyto informace nejsou.

Proto jsem politické strany přímo oslovili s dotazem, kdo řídí jejich profily na TikToku. Na odpovědi ale zatím marně čekáme. Politici se často ohání transparentností, na jejich komunikaci na sociálních sítích to ale evidentně neplatí. "Politici potřebují vyvolat na sociálních sítích především pocit opravdovosti a autenticity," říká pro Bod News Karel Komínek z Institutu politického marketingu. "To samozřejmě znamená, že se musí na veřejnosti tvářit, že si vše spravují sami," dodává.

Fiala je pozadu

ANO je z českých politických stran na TikToku nejúspěšnější, účet Andreje Babiše sleduje přes 176 tisíc uživatelů. Rozhodně ale na něm není jediné.

Rozjíždí to na něm předseda SPD Tomio Okamura (přes 78 tisíc sledujících), STAN (přes 13 tisíc sledujících), ale také například premiér Petr Fiala. Jeho stále relativně nový účet se v počtu followerů s Babišem opravdu zatím nedá srovnávat. Nemá jich ani čtyři tisíce.

NÚKIB varuje, politici nedbají

Premiér Fiala i jeho domovská ODS se k TikToku v minulosti úplně nehlásili, pak ale přišla nečekaná změna. Bezpečnostních hrozeb spojených s touto sociální sítí si je premiérův tým prý vědom, respektuje doporučení Národní úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Pro svůj TikTok tak podle iDnes.cz údajně používá zvláštní zařízení a bezpečnostní opatření konzultoval s úřady.

Jenom odhadovat ale můžeme, jestli mu s TikTokem nepomáhá třeba i Štěpánka Kastner. Tu můžete na sociálních sítích znát pod přezdívkou Steevily, otevřeně na svém LinkedInu přiznává práci pro komunikační odbor Úřadu vlády.

Týká se to ale i správy osobních sítí premiéra? O kolika procentech obsahu rozhoduje sám premiér a o kolika jeho marketingový tým? To jsou otázky, na které se budeme i nadále ptát premiéra i ostatních politiků.