Jak dopadnou krajské povodňové volby

zdroj: Midjourney.com a Canva.com

Krajské volby tradičně příliš netáhnou. Letos navíc mohou volební účast negativně ovlivnit i povodně. Kampaně nebyly příliš zajímavé, vyčnívala agresivní a na emoce hrající kampaň SPD.

Voliči deklarují, že se budou rozhodovat nejen podle lokálních témat a úspěšnosti hejtmanů, ale také podle toho, jak strany působí na celorepublikové úrovni. To by mohlo být nepříjemné pro nepopulární vládu. Mohou jí ale pomoct dobré výkony hejtmanů během povodní.

Podle čeho se rozhodnou?

Co rozhodne páteční a sobotní krajské volby? Voliči se podle průzkumu agentury Ipsos pro Seznam Zprávy budou rozhodovat hlavně podle politické příslušnosti a programu kandidátů.

Třetím nejsilnějším faktorem pro ně pak je působení stran a hnutí na celorepublikové úrovni. Vliv celostátní politiky na krajské volby je tak stále velký. To ale neznamená, že můžeme ignorovat důležitost lokálních osobností a témat.

Nejviditelnější byla SPD

Pokud lokální osobnosti a témata nemáte, tak musíte o to víc šlapat do marketingu a komunikace celospolečenských problémů. To letos potvrdila především SPD, která do krajské kampaně velice emotivně zatáhla téma migrace a bezpečnosti.

Podle politologa Lukáše Valeše se SPD brutálními billboardy podařilo vyvolat velkou diskuzi. “I negativní reklama je v této situaci reklama,” řekl mimo jiné Bold News.

Komu pomohou povodně?

Pro krajské volby je typická nižší volební účast. V roce 2020 dosáhla necelých 38 procent. Letos může být v některých povodněmi zasažených oblastech ještě nižší. Odložení voleb ale vláda odmítla.

Možná to bude znít cynicky, ale povodně mohou v některých oblastech vládě opravdu pomoct. A to především tam, kde se prokázala kompetentnost hejtmanů z vládních stran. Mluví se především o jihočeském hejtmanovi Martinu Kubovi a jihomoravském Janu Grolichovi.

ANO s hvězdami

Oba patří mezi známější hejtmany a výrazné osobnosti. To je klíčové v situaci, kdy svého hejtmana v Česku nezná 25,6 procenta občanů.

Takové hnutí ANO absenci silných osobností v čele krajských kandidátek kompenzuje svými hlavními osobnostmi, Andrejem Babišem, Karlem Havlíčkem a Alenou Schillerovou. ANO je favoritem voleb. Není ale jisté, kolik získá hejtmanů a kolik krajských koalic nakonec povede. Proto také potřebuje co nejvíc hlasů.

Mdlá a zkrácená kampaň

Politolog Lukáš Valeš je také skeptický k tomu, že by se stranám krajskou kampaní k volbám podařilo přitáhnout nějaké větší procento nevoličů, prvovoličů a obecněji mladých lidí.

Kampaň podle něj byla mdlá, její horkou fázi navíc strany většinou zrušily kvůli povodním. V létě politici občany příliš nechtěli otravovat a spoléhali na září. Nikdo samozřejmě nemohl vědět, že v klíčových dnech před volbami kampaň dělat prostě nepůjde.