Líná Gen Z? Většina mladých má vedlejšáky

zdroj: shurkin_son on Freepik

O mladých lidech se často říká, že jsou v pracovním životě líní. Tuto domněnku však vyvrací nový americký průzkum, z něhož jasně vyplývá, že příslušníci generace Z a mladších mileniálů velmi často pracují ve více zaměstnáních najednou. A velká část z nich také v budoucnu plánuje začít podnikat.

Často se mluví o tom, jak je generace Z líná a že jsou mladí v zaměstnání nepoužitelní. Jenže oni mají ve skutečnosti prací hned několik. Alespoň ti v USA.

Podle průzkumu agentury Intuit, do kterého se zapojila bezmála tisícovka mladých Američanů ve věku od 18 do 35 let, zůstává trend příležitostných výdělků i v postpandemické době stále velmi živý.

Doplnění příjmu

Průzkum nazvaný The Side Hustle Generation ukázal, že téměř dvě třetiny těchto mladých lidí provozuje „vedlejší podnikatelskou činnost“ jako doplněk k jiné formě práce. A 65 % z nich má v úmyslu v těchto aktivitách pokračovat i v roce 2025.

To podle amerického magazínu Inc. jasně ukazuje, že v případě mladých nejde o žádnou nouzovku, ale že s vedlejšákem jako doplněním svých příjmů zkrátka počítají.

Cesta k nezávislosti

Autoři výzkumu došli také k závěru, že si mladí lidé v posledních letech oblíbili myšlenku finanční a kariérní nezávislosti. Z téměř tisícovky respondentů se jich necelá polovina nechala slyšet, že by v budoucnu ráda vzala svůj osud do vlastních rukou a začala podnikat.

Stále častěji v jejich podnikání hraje důležitou roli také umělá inteligence, která zastává hlavně nezbytné administrativní úkony.

AI jako pomocník

Za tímto trendem stojí zejména flexibilní pracovní doba, kterou podnikání bezpochyby nabízí, ale také touha vybudovat něco osobního a jedinečného. Příčinou podnikavosti mladých lidí může být i fakt, že do pracovního procesu v současné době vstupuje úplně první generace, pro niž je běžnou součástí každodenního života internet. Až osmdesát procent nejmladších podnikatelů totiž uvádí, že svůj byznys zahájilo právě v online prostředí.

Svoji roli ve větší podnikavosti nejmladší generace hrají i sociální sítě. Čtyřiačtyřicet procent mladých podnikatelů při své práci využívá propagaci na sociálních sítích, zejména pak na Instagramu a TikToku. To jim umožňuje hlavně rozšířit povědomí o vlastní značce.

Kromě sociálních sítí do podnikatelského prostředí přichází také další důležitý prvek, konkrétně umělá inteligence. Generaci Z umožňuje AI zvládat některé zdlouhavé, avšak nezbytné úkony, které až dosud zastávali lidé jiných profesí. Jedná se zejména o vytváření některého online obsahu, poskytování zákaznického servisu, ale také o tvorbu loga či webového designu.

Mladí jako lídři

Trend mladých, kteří se zapojují do podnikání, potvrzují i odborníci. „Generace Z a mileniálové přetvářejí ekonomickou krajinu. Nejenže se zapojují do podnikatelského prostředí, oni ho vedou vyzbrojeni digitálními nástroji, podnikatelským duchem a snahou o samostatnost,“ komentuje výsledky průzkumu pro magazín Inc. expertka na spotřebitelské trendy agentury Intuit Marissa Cazemová.

Poněkud překvapivě může znít i fakt, že respondenti pouze ve třech procentech případů uvedli, že v rámci svého podnikání neuspěli. Většina z nich totiž s podnikáním přestane ve chvíli, kdy zjistí, že jejich nápad v praxi nefunguje. V průměru mladým lidem trvá asi tři až šest měsíců, než začne být jejich živnost zisková.