Že generace Z odchází od klasického televizního vysílání, je známá věc. Už loňský průzkum globální platformy GWI ukázal, že mladí diváci této generace tráví třikrát víc času u streamovaných videí než u televize.
Zajímavé ale je, že si stejná generace stěžuje na to, jak jsou pro ni streamovací služby drahé. I proto se největší hráči snaží mezi streamované filmy propašovat reklamu a snížit předplatné.
Na televizi? Jen 38 minut
Podle loňského průzkumu celosvětové platformy Global Web Index (GWI), která působí na 48 trzích světa včetně toho českého, tráví diváci generace Z a mileniálové výrazně víc času streamováním obsahu než sledováním živého vysílání.
I’m Gen Z watching Sex and the City for the first time. It’s not just outdated, it’s cringeyhttps://t.co/yguEGezn0P
— The Independent (@Independent) April 12, 2024
Diváci generace Z uváděli, že denně stráví streamováním v průměru jednu hodinu a 51 minut oproti 38 minutám sledování televizního vysílání. To je téměř třikrát víc. A toto číslo rok od roku roste.
Britové si televizi drží, Gen Z ne
Stejný průzkum GWI už letos proběhl v Británii. A co ukázal? Že na konci roku 2023 se 13 % příslušníků britské generace Z nedívalo během dne na televizi vůbec. Televizní vysílání je obecně pro Brity stále ještě stěžejní.
Téměř dvě třetiny času (64 %) u nich připadá na televizní vysílání. Při online vysílání pak stráví víc než třetinu času (36 %). "Přestože televize stále dominuje, naše údaje ukazují, že na konci roku 2023 13 % příslušníků generace Z v běžný den televizní vysílání nesledovalo," říká analytik GWI Chris Beer.
Mizí už i mileniálové
Od televizních obrazovek ale odcházejí i starší generace. Mileniálové trávili podle loňského průzkumu GWI denně hodinu a 58 minut streamováním oproti jedné hodině a 3 minutám u živého vysílání. To je téměř dvakrát víc času na streamu.
Průměrný americký televizní divák přitom loni strávil každý den hodinu a 40 minut sledováním streamovacích kanálů a podobnou dobu živým televizním vysíláním. I to podle magazínu The Current ukazuje na rychlý úbytek diváků klasického televizního vysílání.
Kam se stěhuje generace Z
Podle průzkumu GWI z roku 2023 je pro americkou generaci Z nejoblíbenější streamovací platformou Netflix. Celých 75 % z jejích příslušníků uvedlo, že se na něj dívají každý měsíc. Ostatní konkurenti zaostávají.
U nás méně známou platformu Hulu měsíčně spustí více než půlka (54 %) mladých Američanů, Disney+ 48 % a Amazon Prime Video 40 %. Stále více příslušníků generace Z si ale podle průzkumu pořizuje různé streamovací služby a nezůstává u jedné. Loni v USA zaznamenala velký nárůst služba HBO Max zejména díky hitům, jako byl seriál White Lotus, který vyvolal rozruch na sociálních sítích.
A není to moc drahé?
Zajímavé je, že si generace Z streamovací služby pořizuje přesto, že je považuje za drahé. Podle loňské zprávy GWI se meziročně o 35 % zvýšil podíl mladých lidí, kteří tvrdí, že streamovací služby jsou příliš drahé.
I proto se velcí hráči snaží do služeb propašovat reklamu, která by mohla cenu předplatného snížit. Výzkum GWI tu zdůrazňuje příležitost pro inzerenty. Spotřebitelé generace Z totiž zároveň tvrdí, že je o 77 % pravděpodobnější, že objeví novou značku během reklamy, která se přehrává před online videem, než uvádí průměrný spotřebitel.