Klasické zpravodajství mladé lidi neoslovuje. Ze studie Digital News Report 2024, kterou zveřejnila agentura Reuters, vyplývá, že se 39 % lidí z Gen Z zprávám vyhýbá. V průzkumu odpovídalo celkem 95 tisíc lidí ze 47 zemí.
Tradiční forma sdělení pro mladé lidi není atraktivní. To, co platilo u klasických médií, na sociálních sítích totiž nefunguje.
Hlavně pohodlně
Mladou generaci mnohem více než hlavní zprávy zajímá okrajový zpravodajský obsah, jako je infotainment nebo informace o kultuře či lifestyle.
Vyplývá to ze zprávy Digital News Report 2024, kterou zveřejnila agentura Reuters. Příslušníci Gen Z zkrátka vyžadují informace, které jsou pro ně užitečné, zajímavé a zábavné. Nebrání se ale ani politickým nebo válečným zprávám, jen je chtějí přijímat způsobem, který je jim pohodlný.
Změna pravidel
Německá tisková agentura (DPA) se v rámci iniciativy #UseTheNews snaží oslovit mladou generaci tak, aby pro ni byly zprávy atraktivní.
To effectively present hard news to Gen Z, it's essential to adapt to their media habits, focusing on authenticity, brevity, and emotional resonance.
— Erika Marzano (@erika_marzano) October 14, 2024
This generation thrives on content that's visually compelling, like videos, infographics through social.https://t.co/mQWxvQj5Js
Společně s Leibnizovým institutem pro výzkum médií se také v rámci iniciativy snaží odpovědět na otázku, co mladí Němci od zpráv chtějí a čím je mohou vydavatelé zaujmout. A výsledek je jednoznačný: Pravidla, která platila u klasických médií, na sociálních sítích nefungují.
Jako od bráchy
Jedním z nejdůležitějších pravidel pro zprávy na sociálních sítích je zjednodušit obsah i jazyk. Jakmile Gen Z narazí na nesrozumitelná slova, přestane ji téma zajímat.
To ale neznamená, že by zprávy měly být hloupé. Gen Z spíš podle studie musí mít pocit, že mluví se starším sourozencem.
Rychle a svižně
Mladí lidé jsou také zvyklí sledovat rychlá videa, která trvají maximálně 40 vteřin. A zásadní je uvést už během prvních tří sekund nějakou zajímavou informaci nebo položit otázku. Jinak přestanou mít zájem.
S tím souvisí i využívání rychlých střihů, měnících se úhlů kamery a přiblížení nebo oddálení snímaného objektu. Díky všem těmto "fíglům" získává třeba i standardní rozhovor mnohem lepší dynamiku. Mimochodem, jakou formu předávání zpráv preferujete vy?