Zajímají Gen Z zprávy? Rozhodují vteřiny

zdroj: Freepik

Klasické zpravodajství mladé lidi neoslovuje. Ze studie Digital News Report 2024, kterou zveřejnila agentura Reuters, vyplývá, že se 39 % lidí z Gen Z zprávám vyhýbá. V průzkumu odpovídalo celkem 95 tisíc lidí ze 47 zemí.

Tradiční forma sdělení pro mladé lidi není atraktivní. To, co platilo u klasických médií, na sociálních sítích totiž nefunguje.

Hlavně pohodlně

Mladou generaci mnohem více než hlavní zprávy zajímá okrajový zpravodajský obsah, jako je infotainment nebo informace o kultuře či lifestyle.

Vyplývá to ze zprávy Digital News Report 2024, kterou zveřejnila agentura Reuters. Příslušníci Gen Z zkrátka vyžadují informace, které jsou pro ně užitečné, zajímavé a zábavné. Nebrání se ale ani politickým nebo válečným zprávám, jen je chtějí přijímat způsobem, který je jim pohodlný.

Změna pravidel

Německá tisková agentura (DPA) se v rámci iniciativy #UseTheNews snaží oslovit mladou generaci tak, aby pro ni byly zprávy atraktivní.

Společně s Leibnizovým institutem pro výzkum médií se také v rámci iniciativy snaží odpovědět na otázku, co mladí Němci od zpráv chtějí a čím je mohou vydavatelé zaujmout. A výsledek je jednoznačný: Pravidla, která platila u klasických médií, na sociálních sítích nefungují.

Jako od bráchy

Jedním z nejdůležitějších pravidel pro zprávy na sociálních sítích je zjednodušit obsah i jazyk. Jakmile Gen Z narazí na nesrozumitelná slova, přestane ji téma zajímat.

To ale neznamená, že by zprávy měly být hloupé. Gen Z spíš podle studie musí mít pocit, že mluví se starším sourozencem.

Rychle a svižně

Mladí lidé jsou také zvyklí sledovat rychlá videa, která trvají maximálně 40 vteřin. A zásadní je uvést už během prvních tří sekund nějakou zajímavou informaci nebo položit otázku. Jinak přestanou mít zájem.

S tím souvisí i využívání rychlých střihů, měnících se úhlů kamery a přiblížení nebo oddálení snímaného objektu. Díky všem těmto "fíglům" získává třeba i standardní rozhovor mnohem lepší dynamiku. Mimochodem, jakou formu předávání zpráv preferujete vy?