Britové už většinou konzumují zprávy ze sítí

zdroj: Midjourney.com a Canva.com

Britové začali konzumovat zpravodajství víc z internetu a sociálních sítí než z televize. Novináři situaci kritizují hlavně kvůli tomu, že u zpráv ze sítí nikdo nezná zdroje informací. Britský mediální regulátor Ofcom se chce proto ještě víc zaměřit na veřejnoprávní zpravodajství a podpořit je.

Dokonáno jest. Britové už sledují zprávy víc na internetu a sociálních sítích než v televizi. Informoval o tom server deníku The Guardian. Podle britského regulátora médií Ofcom za tím stojí generační výměna.

Víc než 71 procent dospělých Britů sleduje zpravodajství online, v televizi je to pak podle výzkumu Ofcomu 70 procent. Sociální sítě přímo jako zdroj zpráv využívá 52 procent lidí v Británii. Ještě loni to bylo 47 procent.

Zamračení novináři

Nejoblíbenějšími platformami, kde lidé zprávy hledají, jsou Facebook, YouTube, Instagram a síť X. Situaci podle Guardianu nelibě nesou novináři, kteří pro tradiční média pracují.

Například moderátorka pořadu Question Time britské veřejnoprávní BBC Fiona Bruceová už si postěžovala, jak ji znepokojuje, že se sociální sítě stávají dominantním zdrojem zpráv.

Je to problém?

Podle Fiony Bruceové je problémem hlavně ověřování zpráv, které ze sítí konzumujeme.

„Je znepokojující, že sociální sítě jsou stále více využívány jako zdroj zpráv. Není to jen problém novinářů, je to problém nás všech. Jakmile se jednou objeví falešná zpráva, je téměř nemožné ji uvést na pravou míru. Vím to, zkoušela jsem to,“ napsala Bruceová v článku pro Radio Times.

Tradiční a důvěryhodná

Mediální regulátor Ofcom nicméně upozorňuje, že tradiční zpravodajské zdroje stále překonávají online konkurenty v několika podstatných aspektech. Jsou důvěryhodnější, přesnější a nestrannější.

„Televize dominuje zpravodajským návykům lidí už od šedesátých let a stále se těší opravdu vysoké důvěře. Jsme však svědky generačního přesunu k online zpravodajství, které je ale často vnímáno jako méně důvěryhodné,“ uvedl Yih-Choung Teh, vedoucí oddělení strategie a výzkumu regulátora Ofcom.

Ofcom také uvedl, že přezkoumá obsah vysílání britských veřejnoprávních stanic a to, jak svou úlohu plní také v online prostoru. Na základě výsledků pak regulátor zváží změny, které by měly vést k ještě větší podpoře veřejnoprávního zpravodajství.

Zdroj? TikTok a Instagram

Mezi lidmi ve věku 16 až 24 let je podle britského Ofcomu dominantním zdrojem zpráv Instagram, který takto využívají 4 z 10 lidí.

TikTok přitom v této věkové kategorii používá třetina lidí, nejvíce ho využívají teenageři mezi 12 a 15 lety.

Češi televizi věří

V Česku podobný průzkum zatím nevyšel. Asociace televizních organizací však ve studii z konce loňského roku zkoumala, jak Češi tráví čas u televize. Z něj vyplynulo, že průměrná denní doba sledování televize klesla oproti roku 2022 o čtyři minuty na tři hodiny a čtyřicet minut.

Češi zároveň sledovali víc televizi zpětně, tedxy na internetu. Celých 52 procent českých domácností má televizi připojenou k internetu, takže může využívat alternativní způsoby sledování televizního obsahu. Běžné kontinuální vysílání však stále u Čechů převažuje. Kontinuálně sleduje televizní programy až 89 procent diváků. Podle iDnes.cz jsou každopádně platformy jako Facebook, Instagram, síť X a další sociální média zdrojem informací pro 81 procent Čechů od 16 do 30 let.