Hudba se definitivně přesunula do online prostředí. Je to díky tomu, že se na internetu sdílí tak snadno jako nikdy v historii. A stejně tak chtějí lidé na internetu ukázat, jaký mají hudební vkus. Takže hudbu vlastně víc sdílí, než poslouchají.
Cílem je ukázat "ano, tohle jsem já". Z hudby je tak vlastně sociální síť sama o sobě. Další síť, kde nejde o nic jiného než se "prezentovat".
Poslech pro sebe? Neexistuje
Asi už jen velmi málo mladých lidí pamatuje časy, kdy se hudba vypalovala na cédéčka. V době streamování je sdílení hudby stejně snadné jako posílání textových zpráv.
A podle amerického magazínu Fast Company je ono sdílení vlastně hlavní způsob, jakým generace Z hudbu poslouchá. Pryč jsou proto také doby poslechu, kdy si člověk sám pro sebe vychutnával vlastní hudbu, aniž by se musel bát posměchu ostatních, kteří měli pocit, že jejich hudba je vkusnější nebo je víc "in".
Muzika na sockách
Vstoupili jsme zkrátka do éry poslechu na sociálních sítích, kde streamovací služby spolupracují s platformami sociálních médií tak, aby se hudba dala co nejsnadněji sdílet.
For Gen Z, music is its own social media. https://t.co/t6dKf8TzET
— Fast Company (@FastCompany) June 25, 2024
A do doby, kdy různé startupy balí statistiky poslechu do přehledů, které se dají poslouchat na TikToku nebo sledovat na Instagramu. To vše je součástí posunu od izolovaného poslechu jednotlivce k éře sdílení hudby. Té hudby, která napodobuje samotná sociální média.
Potrava pro sítě
Ačkoli se TikTok stále více stává epicentrem sdílení hudby (podle nedávné studie 45 % lidí ve věku 18 až 24 let používá sociální média k objevování hudby), zjevila se celá síť aplikací a platforem, které hudbu proměňují v potravu pro sociální sítě.
Spotify je pravděpodobně největší a nejvlivnější streamovací platformou, která se opírá o sociální sítě. Má "sledující" podobně jako Instagram a uživatelé si i tam můžou hledat "přátele" a posílat svým sledujícím skladbu po skladbě podle svých poslechových návyků. A nejde jen o samotné Spotify. Existuje samostatný trh webových aplikací, které nedělají nic jiného, než že pomáhají posluchačům, aby "vysílali svůj hudební vkus" přátelům.
Proč to sítě dělají?
Samozřejmě, že i při sdílení hudby nejde platformám o nic jiného než o to, aby získaly o uživatelích co nejvíc dat. Například s přihlášením do služby Spotify mohou v podstatě jakékoli externí platformy získat přístup k rozsáhlým datům daného uživatele a použít je jako statistiky poslechu.
Michelle Liu takto vytvořila aplikaci původně určenou pro kamarády z vysoké školy nazvanou Receiptify. Jde o webovou službu, která mění zapsané údaje uživatele Spotify na výpis, který vypadá jako účtenka. Na té se dovíte, jaký žánr hudby, jakou kapelu či jakého interpreta jste vy a vaši přátelé poslouchali za posledních "x" dní nejčastěji.
Na TikToku se sdílí líp
UX designér společnosti Obscurify Nirmal Patel dělá podobné statistiky, ale na TikToku. Jeho platforma umožňuje uživatelům zjistit, jak obskurní je jejich hudební vkus ve srovnání s průměrným posluchačem. A na TikToku má obrovský úspěch. Podobný, jaký zaznamenala Michelle s aplikací, která vám na účtenkách ukazuje, co poslouchají přátelé.
V současné době si projekty Liu i Patela udržují vysoké počty uživatelů, které jsou dostatečné na to, aby se díky reklamám dala návštěvnost zpeněžit. Sociální poslech tedy není jen způsob konzumace, je to nový trh.
Hudba jako identita
Produktová ředitelka Spotify Nataša Solticová, říká, že se její streamovací platforma nepovažuje za sociální médium, ale uznává, že sociální funkce hrají ve Spotify stále důležitější roli. "Ačkoli samotnou službu Spotify nepovažujeme za formu sociálních médií, věříme, že hudba a zvuk lidem pomáhají, aby se s přáteli či rodinou sociálním způsobem spojili."
Solticová každopádně zdůrazňuje, že sociální poslech je jen jedním z mnoha způsobů využití služby Spotify. "Chceme podporovat posluchače, aby mohli také vyjádřit svou individualitu, a všudypřítomné sdílení jejich hudebního vkusu na různých platformách, jako je Instagram, Snapchat nebo iMessage, je jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout."
Internet jako jeviště
Spotify si každopádně uvědomuje, že uživatelé dnes nesdílejí jen playlisty, ale také statistiky, skóre obskurnosti a dokonce i sebechválu. Jsou to markery identity vyjádřené prostřednictvím hudby. Takový jsem já, protože tohle v takovém množství poslouchám.
To je přesně trh, na kterém platformy, jimž bychom mohli říkat "sdíleči hudby" vydělávají, ať už je to samotné Spotify nebo trochu obskurní Obscurify. Generace Z chce stále víc sdílet svůj vkus s masami. Zdá se, že internet je zkrátka jejich jevištěm.