Dnešní děti nemají ke knihám takový vztah jako předchozí generace. Čím to je? Jednou z příčin je podle odborníků přístup jejich rodičů, kteří jim před spaním nečtou knížky. Důvod je přitom prostý. Mladí dospělí často vnímají čtení jako nudou povinnost než jako potěšení.
Čtení dětem nahlas s sebou přitom podle amerického magazínu Lex18 přináší řadu výhod, mezi které patří posilování vztahu ke knihám, rozvíjení jazykových schopností a zvyšování empatie.
Nepopulární činnost
Vzpomínáte si na pohádky a příběhy, které vám četli rodiče, než jste usnuli? Jestli ano, tak jste měli oproti dnešním dětem velké štěstí.
Podle nového průzkumu britského vydavatelství Harpers Publishers totiž tato praxe mezi rodiči z řad generace Z postupně upadá. Studie uvádí, že pouhých 41 procent mladých rodičů je ochotných svým dětem předčítat. Přitom ještě v roce 2012 toto číslo činilo 64 procent.
Je to nuda
Aktuální trend odráží změnu postojů ve společnosti, kdy mnozí lidé vnímají čtení spíš jako nudnou povinnost než potěšení. Nejvíc je to vidět mezi mladými dospělými, až pro třetinu z nich je literatura spíš školní záležitostí, nikoli volnočasovou aktivitou.
Hlasité předčítání dětem má pro ně přitom řadu přínosů, mezi které patří posilování vztahu ke knihám, rozvíjení jazykových schopností a zlepšování empatie.
Dívkám čtou častěji
Studie také ukázala, že výrazné rozdíly panují mezi chlapci a dívkami. Zatímco chlapcům rodiče pravidelně předčítají knížky pouze ve 29 procentech případů, u dívek toto číslo dosahuje 44 procent.
Nedostatek literárních návyků u chlapců se navíc promítá i do jejich pozdějšího života, ve věku 12 let patří mezi pravidelné čtenáře pouze 12 procent z nich.
Jak to zlepšit?
Autoři průzkumu navrhují několik řešení, která mají potenciál současnou situaci zlepšit. Jedním z nich může být zavádění dětských čtenářských klubů. Získaná data totiž ukazují, že u 60 procent dětí, které se takových aktivit účastnily, se postupně zlepšil vztah ke čtení.
Dosavadní zkušenosti odborníků navíc ukazují, že děti, kterým rodiče v raném věku pravidelně čtou, si později samy vybírají knihy třikrát častěji než jejich vrstevníci, kteří na čtení doma nejsou zvyklé. Důležité je proto učit děti, že čtení nemusí být pouhou školní povinností, ale také zdrojem zábavy.