Tykání na pracovišti už je dnes v podstatě norma. Ale co tiktokání? Jde o další fenomén, který se přenesl do běžného života ze sociálních sítí. Výrazy oslavného typu “slay” či “nailed it” už například v Británii patří do běžné pracovní komunikace, mnohdy i té písemné.
Formální e-maily tak začínají být passé. Pro Gen Z je daleko přirozenější psát zprávu jako v chatu.
V práci jako na TikToku
Každá generace má vlastní slang, charakter i podobné názory. Ani generace Z, která vyrostla s mobily v ruce, není výjimkou.
JEE ICK JOO KIDNAP SLAYhttps://t.co/ybnDvqDry4 pic.twitter.com/5O8kCGb5Xj
— The Manila Times (@TheManilaTimes) January 24, 2017
Mnoho mladých zaměstnanců si ovšem svůj typický nenucený a ležérní styl komunikace drží i v práci. Ne všem šéfům však přijde tento způsob komunikace v pracovním prostředí profesionální.
Gen Z všechno mění
Gen Z už nějakou dobu svými “móresy” narušuje tradiční pracovní morálku. Nejenže si klade vyšší požadavky na časovou flexibilitu, platy a obléká si neformální oblečení, podle loňské studie britské finanční společnosti Barclays nyní mění i způsob komunikace v zaměstnání.
Když se třeba v mailu dovíte, že je něco “slay”, znamená to něco jako “dobrá práce”. Slovo “ick” je zase spojováno se znechucením.
Najednou se mluví jinak
Podle průzkumu 70 % dotázaných zaměstnanců uvedlo, že za posledních pět let zaznamenalo výraznou změnu ve způsobu, jakým lidé v práci mluví, přičemž 71 % věří, že je to právě díky nebo spíš kvůli generaci Z.
Mimochodem, výzkum s více než 2 000 respondenty z roku 2023, jenž bankovní společnost nazvala Barclays LifeSkills, měl za cíl pomoci mladým lidem zlepšit jejich pracovní dovednosti.
Dík za e-mail
Přibližně 73 % respondentů pak uvedlo, že styl komunikace v práci se změnil tak, že je o dost méně formální. To se do značné míry odráží i v tom, jak se lidé například podepisují ve své e-mailové komunikaci.
Fráze, které by se do češtiny daly přeložit jako “srdečně zdraví” či “jsem s pozdravem” podle studie vycházejí z módy a pravděpodobně během příštího desetiletí úplně vymizí. Polovina dotázaných se ale podle průzkumu domnívá, že ukončit e-mail spojením „díky moc“ nebo prostým „díky!“ je naopak až příliš přátelské a familiární.
V práci jsem to pořád já
I měnící se jazyk e-mailů představuje podle BBC touhu mladé generace, která chce svět kolem sebe více personalizovat. Podle výzkumu by 97 % dotázaných ve věku 18 až 24 let do komunikace v práci rádo vložilo “více ze své osobnosti”, přesto ale má 40 % z těchto respondentů pocit, že samotné e-maily tu správnou formu zosobnění nezvládnou.
"Mladí lidé nechtějí vytvářet jinou osobnost a chování v pracovním prostředí. Chtějí být prostě přirození, chtějí být sami sebou," potvrzuje pro BBC Christopher G Myers, docent na americké Johns Hopkins Carey Business School.
Jak slang pomáhá?
Používání slangu může podle docenta Myerse pramenit z nejistoty na pracovišti. Přece jen jsou na něm nováčky. Ke zděšení personalistů i starších pracovníků tak používají slangová slova, jako jsou výše zmíněná “slay” či “ick”, která běžně slyšíme na platformách sociálních, jako je TikTok. A tyhle výrazy už začínají ve “vší serióznosti” pronikat i na pracoviště.
Zavedení neformálnějšího jazyka v práci může ovšem i podle Myerse pomoci získat určitou kontrolu nad svou pozicí a najít si vlastní cestu i v profesním světě. Pokud z toho nedostáváte vyloženě “ick”, tak zkuste slang opatrně zavádět i u vás v práci.