Ambice premiérovi Petru Fialovi nechybí. Ve sněmovních volbách chce se Spolu v příštím roce získat až třicet procent. Zatím mu k tomu ale podle průzkumů chybí asi ještě polovina ze stávajících voličů. Nahnat je se nově snaží třeba na TikToku.
Fiala zjednodušil svou komunikaci na sítích, nebojí se taky vykročit mimo komfortní zónu. Ten pravý test ale přijde až v předvolební kampani, kdy se o pozici politika z lidu bude muset utkat s bývalým premiérem Andrejem Babišem.
Co ho namlsalo?
Premiér Petr Fiala řídí rekordně nepopulární vládu, průzkumy veřejného mínění navíc válcuje hnutí ANO. To ale Fialovi nebrání v sebevědomých vyjádřeních a velkých cílech pro sněmovní volby v příštím roce.
S koalicí Spolu by chtěl získat minimálně třicet procent. Asi ho motivuje nárůst počtu sledujících na sociálních sítích poté, co si založil TikTok. Tam se mu docela daří. Vlastně víc než v předvolebních průzkumech.
Volná ruka marketéra
Změna komunikační strategie premiéra je patrná na první pohled. Jeho příspěvky na sítích jsou krátké, stručné a potenciálně virálnější. Tedy úplně opačné, než jsme u premiéra zvyklí.
@p_fiala Tak jsem tu.🤵♂️ #fyp ♬ Music Sounds Better With You (feat. Thomas Bangalter) - Stardust & Benjamin Diamond & Alan Braxe
Většinou je pro něj složité zjednodušit své myšlenky a slovník tak, aby běžným občanům nepřipadal příliš formální a odtržený od reality. Na sítích je to pro něj jednodušší i díky tomu, že to za něj udělá jeho marketingový tým.
Výzvy přijdou v kampani
Nový přístup ke komunikaci bude Fiala ale muset potvrdit i při běžném kontaktu s občany a při vystupování v médiích. To už bude složitější, ale nikoli nemožné. Ukázat se to snaží například ve svém historicky třetím příspěvku na TikToku, kde nenuceně konverzuje s návštěvníky Strakovy akademie.
— Petr Fiala (@P_Fiala) October 29, 2024
Stal se najednou také sportovním fanouškem a na sítích vlastně i sportovním komentátorem. Přijal dokonce pozvání do fotbalového podcastu Nosiči vody, což zní na první pohled zábavně. Hlavně se ale musí připravit na předvolební kampaň, ve které bude čelit mnohem nepříjemnějším konfrontacím.
Daleko za ANO
Fiala vyhrál první důležitou bitvu, udržel si pozici lídra ODS pro sněmovní volby. Po krajských volbách se chvilku spekulovalo, jestli nebude kvůli špatným výsledkům odstrčen na druhou kolej.
Jeho případní vyzyvatelé ale zřejmě čekají až na situaci po volbách, ve kterých Spolu rozhodně není favoritem. Podle Kantaru na vedoucí ANO ztrácí až 16,5 procenta. A na vytoužený výsledek Fialovi chybí minimálně deset procent, tedy další povolina ze stávajících voličů.
Strašit stačit nebude
Co s tím ale může premiér Fiala reálně udělat? Primárně bude muset o potřebě dostavit se znovu k volebním urnám přesvědčit své původní voliče. Z pozice vládnoucí strany by se vláda měla snažit prodávat své úspěchy, to ale zřejmě nebude stačit. Část voličů od Fialovy vlády čekala mnohem ambicioznější naplňování programu a odvahu prosadit důležité a nepopulární reformy.
Dohánět se to tak pravděpodobně bude snažit negativní kampaní, voliče bude koalice Spolu strašit možným návratem Andreje Babiše. A tentokrát ještě s nebezpečnějšími koaličními partnery, o slovo se hlásí SPD, Stačilo! či Motoristé s Přísahou.
Jenom negativně to ale taky nepůjde, voliči současné vlády se budou tříštit ještě mezi STAN, Piráty a možná také nějakou novou politickou stranu. Premiér Fiala tak před sebou má hodně práce, a to se značně nejistým výsledkem.