Stanice Dháka? Ne, Praha hlavní nádraží

zdroj: Novyhlavak.com

Prostor před pražským hlavním nádražím získá novou podobu. Tedy možná.

Každopádně byla představena plánovaná rekonstrukce nové odbavovací haly a parku před nádražím. Má to ovšem jeden velký háček. Vítězný návrh s názvem Šťastný Hlavák plánuje strhnout část secesní Fantovy budovy. A nyní se, jak už to v Česku bývá, ozvali památkáři. Celý projekt, který měl podle plánů začít v roce 2028 a stát 2 miliardy korun, je tak v ohrožení. Navíc ani odezvy na sociálních sítích ohledně nové přístavby příliš pozitivní nejsou.

Opravdu Šťastný Hlavák

Zástupci Prahy a Správy železnic představili plánovanou podobu zastřešení odbavovací haly hlavního vlakového nádraží. Před nádražím by měla vzniknout konstrukce, která propojí halu nádraží s okolím. Vítězný návrh s názvem Šťastný Hlavák je dílem kodaňského architektonického studia Henning Larsen Architects. Přeměna nádraží a přilehlého parku by měla začít v roce 2028 a podle odhadu vyjde asi na dvě miliardy. Má to ovšem háček.

Památkáři mají problém

Zásah do budovy hlavního nádraží ovšem nebude jen tak. „Ministerstvo kultury opakovaně deklarovalo, že nová budova hlavního nádraží v Praze je kulturní památka,“ uvedla mluvčí. Památkovou ochranu nese zejména secesní Fantova budova nádraží. Její část má přitom být v rámci plánované transformace hlavního nádraží a jeho okolí stržena. Celý projekt je tedy v ohrožení dřív, než se na něm začalo cokoli dělat.

R.I.P. Sherwood?

Že je s okolím hlavního nádraží potřeba něco udělat, je přitom evidentní. Dominantním prvkem nového návrhu je velká dřevěná konstrukce. Ta by se měla klenout od prosklené odbavovací haly, kterou částečně zastřeší, směrem k Vrchlického sadům, tedy takzvanému Sherwoodu. Přes sto let starý park je dnes místem, které každý raději projde rychlým krokem a nejlépe jen za denního světla. I to má rekonstrukce změnit.

Patří Praha už spíš do Asie?

Zdvižená obočí nemají jen památkáři. Úplně pozitivní nejsou ani odezvy na sociálních sítích. Uživatelé často zmiňují, že konstrukce připomíná levnou asijskou architekturu. “Vždyť je Hlavní nádraží kulturní památka! Nemůžete ten dnes už v Praze unikátní a ohrožený brutalismus předělat/zdemolovat podle vkusu oligarchů z Baku,” píše na Facebooku například výtvarník a pedagog Pavel Karous. Další řadí “pergolu” spíš do Španělska nebo do Dubaje.

Nesedneme, nenajíme, nenabijeme

Někteří uživatelé se na sítích zamýšlí i nad funkčností přístřešku. “Jako cestující potřebuju úplně jiné věci než fancy přístřešek za dvě miliardy,” doplňuje diskuzi Ondřej Langr na Facebooku. Podle jeho názoru návrh nijak nemyslí na čekající cestující, kteří na nádraží