Drahé a moc nenabízí: Proč se Češi vyhýbají pražskému letišti

zdroj: Michaela Jílková / Česká ilustrační fotografie / Profimedia

Praha jako významná dopravní křižovatka? Toto tvrzení v současnosti platí spíš na papíře. Letiště Václava Havla sice je jedním z nejdůležitějších vzdušných přístavů ve střední Evropě, avšak velká část především českých cestujících při cestách do zahraničí raději volí odlet z některé z okolních zemí.

Mezi hlavní důvody patří ceny letenek, které jsou oproti Vídni či Mnichovu o dost vyšší. Svůj podíl na současné situaci má konkurenční prostředí či absence velké české aerolinky.

Vlakem za letenkou

Pětadvacetiletý Marek Zouzalík je digitální nomád a v zahraničí pracuje většinu roku. Ke svým cestám do světa v poslední době místo Prahy raději využívá rakouskou metropoli.

„Vídeňské letiště má mnohem širší nabídku letů. Letenky jsou odtamtud navíc často mnohem levnější. Vídeň, stejně jako Norimberk či Berlín, je navíc z Prahy dostupná přímým spojem,“ vysvětluje pro Bold News.

Z Prahy jen draze

Podle Marka jsou ceny za letenky na pražském letišti oproti okolním státům mnohdy i několikanásobně vyšší. „Například do Asie se z Vídně dostanu za částku okolo deseti tisíc korun. Z pražského letiště mě stejná cesta vyjde mnohem dráž. Za deset tisíc se z Prahy zkrátka moc daleko nedostanu,“ říká Marek.

„Ve vlaku si navíc mohu dopřát třeba sushi za 90 korun, což se taky vyplatí,“ dodává s úsměvem.

Potvrzeno prodejci

Podobně jako Marek uvažuje i značná část dalších českých cestujících. Data prodejců letenek podle loňské sondy ČTK ukazují, že pražské letiště k cestám do zahraničí pravidelně využívá zhruba jen polovina cestujících.

Ostatní podle prodejců pražské letiště nevyužívají právě kvůli vysokým cenám a nízké nabídce destinací. K odletu pak volí nejčastěji již zmíněnou Vídeň či Mnichov.

Konkurence a covid

Podle ministerstva dopravy je v případě malého počtu destinací na vině především vysoké konkurenční prostředí, které panuje jak mezi leteckými dopravci, tak i mezi jednotlivými letišti.

„Blízkost významných letišť v okolí Prahy může ovlivnit nabídku letů z našeho hlavního letiště. Česká republika má pro letecké dopravce určitý potenciál, který ale nemůžeme srovnávat s velkými trhy, jako je Německo, Francie nebo Itálie,“ vysvětluje pro Bold News Alena Mühl z tiskového oddělení resortu.

Podle mluvčí se do nabídky pražského letiště velmi negativním způsobem propsala také pandemie covidu. „I přes rychlý růst se některé letecké linky, především ty dálkové, dosud plně neobnovily. Tyto linky jsou přitom pro spojení Česka se vzdálenými regiony určitě důležité,“ dodává Mühl.

Chybí významný dopravce

Tomu, aby se Praha stala důležitou bránou do světa, brání také neexistence významného domácího dopravce, který by provozoval ucelenou síť linek. Historicky tuto úlohu zastávaly České aerolinie, které však loni v září ukončily činnost. Česko je tak podle Mühl v současnosti odkázáno především na zahraniční aerolinky.

Resort dopravy se však přesto snaží propojenost Česka se světem podporovat na nejrůznějších úrovních. „Aktivně využíváme různé příležitosti včetně programu ekonomické diplomacie a zdůrazňujeme náš zájem na navázání leteckých spojení s dalšími státy,“ dodává Mühl.

Není plán?

Důvodem malé nabídky však není pouze konkurence, ale prý také cenová politika pražského letiště, kterou před časem poměrně ostře kritizoval obchodní ředitel společnosti Ryanair Jason McGuinness. „Praha na rozdíl od konkurenčních letišť nemá žádný plán pro budoucnost. Letiště zeje prázdnotou, jeho poplatková struktura odrazuje dopravce,“ řekl Guinness deníku E15.

Podle jeho slov si navíc pražské letiště účtuje oproti okolním zemím výrazně vyšší poplatky, které na letištích obsluhovaných Ryanairem obvykle stojí okolo sedmi eur. V Praze tato částka údajně dosahuje až třiceti eur. Společnost však do své statistiky podle magazíbnu Forbes zahrnula i menší regionální letiště, kde obvykle bývají poplatky oproti velkým městům nižší.

Letiště se brání

Společnost Letiště Praha, která pražský vzdušný přístav provozuje, se však kritice brání. Podle ní nejsou letištní poplatky rozhodujícím faktorem pro cenotvorbu letenek. „Podíl letištních poplatků na celkové finální ceně letenky činí v průměru deset až dvacet procent v závislosti na délce letištní tratě a typu letadla,“ uvedl pro Bold News mluvčí společnosti Jiří Hannich.

Podle něj se navíc letiště snaží poplatky pro letecké společnosti dlouhodobě příliš nezvyšovat. „U celkové výše letištních poplatků na Letišti Václava Havla Praha došlo za období 2021 až 2024 pouze k pětiprocentnímu nárůstu, což s ohledem na tehdejší míru inflace znamená, že se jejich reálná hodnota snižovala, zatímco ceny letenek svým navýšením ve stejném období zohlednily většinu inflačních tlaků,“ říká Hannich a dodává, že pražské letiště dlouhodobě monitoruje výši poplatků v okolních zemích a snaží se místní ceny držet v oblasti průměru.

Více spojů, nižší cena?

Tvrzení kritiků cenové politiky pražského letiště však potvrzují i oficiální data. Podle výše zmíněného průzkumu ČTK mezi prodejci, který srovnával ceny letenek z letišť v Praze, Vídni a Mnichově, se základní cena letenek příliš neliší. Výsledná částka se dramaticky zvyšuje až ve chvíli, kdy se do ní promítnou dodatečné poplatky včetně těch letištních. 

Co se týče nabídky destinací, vedení letiště se ji podle mluvčího snaží dlouhodobě rozšiřovat. Jen v loňském roce tak v Praze zahájil provoz hned tucet leteckých společností a letos se má nabídka destinací opět významně rozšířit.

„Pro letošní rok máme potvrzen příchod dalších nových dopravců. Jihokorejská letecká společnost Asiana Airlines bude provozovat pravidelnou linku do Soulu a německá letecká společnost Condor bude pravidelně létat do Frankfurtu nad Mohanem," říká Jiří Hannich. "Z Prahy se také začne létat do nových dálkových destinací, jako je Abú Dhabí, pravidelné lety tam bude provozovat letecká společnost Etihad Airways, či Toronto, kam bude pravidelně létat Air Canada. V rámci Evropy se nabídka přímých spojení z Prahy rozšiřuje o nové destinace Terst, Podgorica, Vilnius a Záhřeb,“ dodává Hannich s tím, že u 46 stávajících leteckých linek je navíc v letošním roce plánováno navýšení počtu letů. Otázka pak je, zda se vyšší počet spojů promítne nějak příznivě i na cenách letenek.