Sen mladých Britů? Být svým vlastním šéfem

zdroj: Freepik

Zkoušíte podnikat? Generace Z ve Velké Británii je stále víc zaměřená na podnikání a většina z jejích příslušníků se touží stát svým vlastním šéfem. O práci v tradičním zaměstnání tolik nestojí.

Ačkoli mají digitální znalosti a sebevědomí, které je k vlastnímu byznysu potřeba, odborníci varují, že nemusí být plně připraveni na výzvy, které podnikání přináší. Zatímco někteří z nich uspějí, jiní se mohou setkat s těžkostmi, které jejich ideály o rovnováze mezi pracovním a osobním životem naruší.

Mami, já budu podnikatel

Generace Z podle výzkumů stále více prokazuje, že je spíš zaměřená na podnikání než na kariéru řadového zaměstnance. Přičemž většina mladých by ze všeho nejraději založila vlastní firmu.

Odborníci v Británii, kde jeden takový průzkum nedávno proběhl, ale varují, že to nemusí být tak jednoduché, jak si mladí lidé myslí.

Dám to levou zadní

Podle průzkumu společnosti Santander UK mezi 2 000 britskými dospělými má přibližně 75 % příslušníků generace Z, tedy lidí narozených mezi lety 1996 a 2012, ambice se stát „svým vlastním šéfem“. A nechtějí tedy trávit kariéru v klasické práci od devíti do pěti.

Navíc 77 % z nich věří ve své schopnosti založit a vést úspěšný podnik a 39 % tvrdí, že k tomu potřebují jen chytrý telefon.

Mají předpoklady

Zakladatel společnosti Gener8 a hvězda pořadu o začínajících byznysmenech Dragon’s Den Sam Jones je přesvědčen, že Gen Z opravdu k podnikání inklinuje víc než starší generace. „Generace Z se ukazuje jako dosud nejpodnikavější generace, a to není náhoda,“ říká pro americkou televizi CNBC.

„Na rozdíl od předchozích generací vyrůstala plně ponořená do digitálního věku, kde jsou informace, nástroje a globální spojení na dosah jediného kliknutí. Nejenže jsou její příslušníci připraveni začít své vlastní projekty, jsou také jedinečně připraveni překonat předchozí generace ve schopnosti proměnit nápady ve skutečné podnikání.“

Proč se nám to líbí?

Také Dan Schawbel, odborník na pracovní trh a manažer ve společnosti Workplace Intelligence uznává, že na souvislosti mezi generací Z a podnikáním něco je. „Podnikatelský duch generace Z je dobře zdokumentovaný a je poháněn touhou po autonomii a svobodě, a to včetně větší flexibility, lepší rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem a smysluplnou prací,” říká Dan Schawbel.

„Podnikání je pro generaci Z atraktivní, protože nabízí víc kontroly nad prací a životem, příležitosti pro inovace a možnost využít technologické dovednosti. Zároveň umožňuje řešit sociální nebo environmentální otázky, které jsou pro Gen Z důležité, a přitom potenciálně nabízí vyšší finanční odměny a nezávislost,“ dodává Schwabel.

Ne každému to vyjde

Schawbel nicméně upozorňuje, že i když jsou příslušníci generace Z technologicky zdatní a chytří, nemusí být plně kompetentní k řízení vlastních podniků. „Připravenost generace Z na výzvy podnikání je ovšem nejistá. I když mají určité výhody, jako je digitální znalost a inovativní myšlení, mnozí mohou podcenit nároky, které vedení podniku přináší,“ uvedl.

„Dlouhé hodiny v práci, finanční nejistota a neustálý tlak na udržení ziskovosti mohou být znepokojujícími realitami, které se mohou dostat do konfliktu s jejich touhou po rovnováze mezi pracovním a osobním životem.“

Zatímco někteří podnikatelé z generace Z budou vzkvétat, jiní mohou podle Schawbela čelit „možnému střetu s realitou“, když nároky podnikání narazí na jejich životní preference.