Generace Z se do manažerských pozic nežene

zdroj: senivpetro on Freepik

Mladí Britové nechtějí ve firmách pracovat na pozicích ve středním managementu. V nedávném průzkumu to prozradila více než polovina respondentů. Důvodů je několik. Jedním z nich je i ten, že se z těchto pozic nejčastěji propouští.

Průzkum také prozrazuje, že starší generace si nižších a středních manažerských pozic váží daleko víc než Gen Z.

Ne střednímu managementu

Celých 52 procent zaměstnanců britské generace Z nechce podle průzkumu společnosti Robert Walters zastávat ve firmách pozice středního managementu.

Přesto, že jich 36 procent očekává, že se někdy během kariéry do středního managementu dostanou, tak doufají, že se pozici vyhnou. Důvodů, proč se generace Z do středních manažerských pozic zrovna nehrne, může být několik.

První na ráně

Jedním z nich je i ten, že právě lidi ze středního managementu jsou první na ráně, když se propouští.

Například začátkem letošního roku velké americké korporace jako Meta nebo Citigroup oznámily výraznější propouštění. A 30 procent míst se podle agentury Bloomberg týkalo právě středního managementu.

Stres a nízká odměna

Nedávný průzkum společnosti Robert Walters, která se zabývá hledáním talentů, odhaluje mezi zaměstnanci ve středním managementu ve Velké Británii rovněž jisté rozčarování z toho, jaké mají pracovní podmínky.

Také generace Z si je dobře vědoma toho, že práce ve středním managementu není procházka růžovou zahradou. Celých 69 procent z dotazovaných, kteří na těchto pozicích pracují, uvedlo, že práce ve středním managamentu je málo odměňovaná, stresující a nepřináší jim osobní růst. Mladá generace tak raději volí spíš individuální cestu kariérního postupu.

„Generace Z je známá svým podnikatelským smýšlením. Raději věnuje čas kultivaci vlastní značky a přístupu, než aby trávila čas řízením ostatních. Tato neochota přijímat střední manažerské pozice by však později mohla pro zaměstnavatele znamenat problémy,“ říká Lucy Bissetová z Robert Walters.

Starším funkce nevadí

Služebně starší a zkušenější zaměstnanci se pak podle společnosti domnívají, že starší generace si středních manažerských pozic váží podstatně víc než jejich mladší kolegové.

„Starší zaměstnanci obvykle věnovali svou kariéru dlouhá léta jedné společnosti, prošli tradičnějšími úrovněmi řízení, a proto si vytvořili větší respekt k manažerům střední úrovně,“ vysvětluje pro odborný britský server HR News Bissetová s tím, že mladší zaměstnanci tolik loajální nejsou.

Zastaralé firemní hierarchie

Kritičtí jsou mladší zaměstnanci také k firemním hierarchiím. Tradiční hierarchické fungování firem považuje za efektivní a přínosné 14 procent z nich, zbytek preferuje více týmovou organizaci. Podle Bittesové má generace Z pocit, že příliš mnoho úrovní řízení vytváří mezi zaměstnanci bariéru, kterou nazývá my vs. oni.

Navzdory tomu ale 89 procent zaměstnavatelů uvádí, že je střední management pro fungování jejich firmy klíčový. „Je zřejmé, že střední management zůstává základem každé organizace, a aby zaměstnavatelé udrželi tyto pozice obsazené, musí inovovat své strategie, aby je učinili atraktivnějšími," konstatuje Bissetová.

"Přijetí firemní kultury takzvaně bez šéfa by mohlo být klíčem k přeměně role středního managementu z role, která je vnímána jen jako zbytečná vrstva na pozici, která umožňuje týmům převzít vlastní iniciativu," uzavírá Lucy Bissetová.