Příslušníci americké generace Z utrácí podle studie společnosti Empower za svatební dary výrazně víc než starší generace. Průměrná částka za dárek činí podle 275 dolarů. Odborníci to přičítají zejména inflaci a změnám ve vnímání hodnoty peněz.
Mladší generace totiž upřednostňuje investice do zážitků, jako je cestování a koncerty, před materiálním bohatstvím. Pro Generaci Z je navíc při dnešních cenách bydlení a dalších nákladech na život jakékoli spoření obtížné, takže mladí lidé raději utrácejí, než aby "zbytečně" šetřili.
Peníze nejsou problém
Generace Z je ochotna platit za svatební dary daleko víc než generace předchozí. S tímto zjištěním přišla data nové studie společnosti Empower. Z ní také vyplývá, že čím je člověk mladší, tím spíš daruje svým blízkým dražší dárek.
Odborníci to přičítají tomu, že starší generace vyrůstaly v době, kdy bylo i sto dolarů ještě považováno za významnou částku. A také tomu, že mladší rezignovali na spoření.
Gen Z? Ideální svatební host
Generace Z podle studie, jejíž výsledky zveřejnil zpravodajský server Independent, utratí za svatební dary průměrně 275 dolarů. Generace baby boomers utratí průměrně 98 dolarů za dar.
Gen-Z is willing to pay more for wedding gifts than older generations, study says https://t.co/Zv0p0uPKwI pic.twitter.com/PF1QgUKY4H
— The Independent (@Independent) September 18, 2024
Mileniálové a příslušníci generace X uváděli průměrnou částku 238 a 149 dolarů, přičemž celkový průměr všech generací byl 174,95 dolaru za dar.
Je to normální
Vnímání generace Z a toho, co je přiměřená částka, podle odborníků zkreslil prudký nárůst cen v důsledku inflace.
„Boomers si stále ještě pamatují, když bylo i sto dolarů vnímáno jako štědrý dar. Zatímco Generace Z je více zakořeněná v současné inflační době a chápe, že sto dolarů sotva pokryje otevřený bar na recepci hotelu,“ vysvětluje pro Newsweek zakladatel společnosti Powers Financial Group Drew Powers. Drahé dary prostě jen odrážejí dobu, ve které mladší generace vyrůstala.
Gen Z nevadí platit za zážitky
To ostatně dokládají i další výzkumy. Podle zprávy společnosti Experian z letošního června by 63 procent Generace Z raději utratilo peníze za zážitky, jako jsou cestování a koncerty.
Upřednostňují ty investice, které posilují mezilidské vztahy, spíš než materiální bohatství. Výzkumníci se domnívají, že to dokazuje rostoucí deziluzi a přijetí myšlenky, že si nikdy nebudou moci dovolit vlastní dům.
Nejistá budoucnost
I další průzkum, tentokrát od společnosti Intuit, toto tvrzení potvrzuje. Jeho data uvádí, že 73 procent příslušníků generace Z má pocit, že současná ekonomická situace je předurčila k neúspěchu, což jim ztěžuje spoření peněz.
Jejich problémy spojené se zvýšenými náklady na bydlení, s dluhy ze studentských půjček a rostoucími cenami běžných nákupů, jako jsou potraviny, jsou umocněny stagnujícími mzdami, což zhoršuje jejich celkový finanční výhled.