Mladí zaměstnanci se bojí vést v práci se svými kolegy takzvané small talky. Až tři čtvrtiny z nich podle britského průzkumu uvádí, že je pro ně těžké se svými spolupracovníky navázat konverzaci.
Důvodem může být i hybridní pracovní režim, v němž se mladí zaměstnanci nepotkávají s kolegy jen přímo v kanceláři, ale často pracují z domova. Na druhou stranu jiné výzkumy z pracovišť ukazují, že small talky prospívají pracovní morálce i atmosféře mezi kolegy.
Small talk už není třeba
Konec small talků v kancelářích se přiblížil. Mileniálové a příslušníci generace Z se do nich podle průzkumu Westminsterské univerzity zapojují jen neradi a také čím dál méně. Proč?
Podle britského Daily Expressu za tím stojí rozvoj digitální komunikace i způsob práce, který se v posledních letech v kancelářích odehrává jen částečně. Mladí tak dávají přednost rychlé soukromé zprávě než tlachání v kuchyňce nebo výtahu.
Je to obtížné
Průzkum mezi 2 000 mladými zaměstnanci ukázal, že až pro 74 procent z nich je obtížné vést neformální konverzaci tváří tvář se svými kolegy.
Téměř polovina dotázaných pak přiznává, že raději svým kolegům napíšou zprávu, a to i když sedí jen o pár stolů vedle, než aby s nimi mluvili osobně.
Čím mladší, tím ostýchavější
Zejména u generace Z je online komunikace na pracovišti nejvýraznější. Čtyřicet procent zaměstnanců z generace Z uvedlo, že s kolegy raději komunikují přes chat než osobně. U mileniálů je to 33 procent a u předchozí generace X je to jen 24 procent lidí.
S tím, jak se hybridní pracovní režim v kancelářích a z domova stal čím dál větší normou, každodenní neformální kontakt se spolupracovníky ustoupil do pozadí a ostych se tak u mladých zaměstnanců zvětšil. Dokonce 28 procent dotázaných v průzkumu uvedlo, že se schválně vyhýbají společným prostorům v kancelářích, aby se vyvarovali small talku.
Pokec je prospěšný
Ačkoliv se mladí small talkům vyhýbají jako čert kříži, výzkumy ukazují, že jsou v lecčems prospěšné. Osmatřicet procent respondentů považuje neformální konverzace za dobré pro zlepšení nálady, uvolnění napětí a zlepšení sebevědomí.
Okolo poloviny lidí pak věří, že small talky v práci zlepšují pracovní atmosféru, vedou ke spokojenějším zaměstnancům a zvyšují pracovní morálku.
Co prolomí ledy?
I když to může být zprvu těžké, je dobré pomalu, ale jistě zkoušet se bavit se svými kolegy neformálně. Lidem se doporučuje začít s jednoduchými otázkami, které prolomí ledy.
Třeba konverzace o aktuální náladě nebo o novém seriálu může být tím pravým odbourávačem ledů. Vždycky je totiž lepší pobavit se o svých pocitech přímo, než když místo toho kolegovi pošlete smutný meme nebo reelsko o zlomeném srdci.