Komunikujete jako šéf o práci prostřednictvím e-mailu, nebo osobně? Měli byste říkat svým podřízeným, jak to je, nebo kritiku zamaskovat komplimenty? Měli byste někoho veřejně pochválit, nebo to raději udělat v soukromí?
To všechno jsou důležité otázky, které by si měli manažeři klást při rozhodování, jak poskytovat správnou zpětnou vazbu svým zaměstnancům. A odpovědi se mění v závislosti na tom, s jakou generací právě pracují.
Odlišné přijímače
Samotné poskytování zpětné vazby je náročnou součástí řízení týmu, ať už je kritická, nebo pozitivní. Zpětná vazba je však zásadní součástí podpory růstu a motivace. Bez ní ani spolupracovat nelze.
Starší zaměstnavatelé by každopádně podle amerického serveru Fast Company měli měnit přístup, pokud dávají zpětnou vazbu zaměstnancům generace Z a pokud ji dávají mileniálům. Obě skupiny ji totiž přijímají zcela odlišně.
Jak kritizovat
O příslušnících generace Z se často traduje, že nesnášejí kritiku. Ale to vůbec není pravda, píše autorka serveru Fast Company Avery Morganová. Dokážou a nakonec i rádi přijmou konstruktivní kritiku, pokud je ovšem podána správným způsobem.
Here's why Gen Z and millennial workers receive feedback differently. Here's why. https://t.co/j3mrYi7TSY
— Fast Company (@FastCompany) July 22, 2024
Pokud tedy manažeři chtějí, aby zaměstnanci generace Z zpětnou vazbu vyslyšeli, měli by dbát na to, aby i kritika byla empatická. Místo věty „Děláš to špatně.“ může nadřízený dosáhnout lepších výsledků, když řekne „Zkusíme to takhle. Jak ti s tím můžu pomoct?“.
Pokus o pochvalu
Zpětná vazba nespočívá jen ve zdůrazňování negativ. Obě generace, tdy jak Gen Z, tak mileniálové, chtějí také pochvalu. Pochvala mileniály motivuje. Ale příslušníci generace Z z práce odejdou, pokud se jim pochvaly nedostane.
Ani příslušníci Gen Z podle Avery Morganové nepotřebují poplácávání po zádech jen za to, že se v týmu ukázali. Chtějí vědět, že úsilí, které vynakládají na to, aby stoupali po firemním žebříčku, nezůstává bez povšimnutí. Nezasloužená pochvala tedy jejich motivaci nezvýší.
Kdy si o ni řekneme
Mileniálové dávají přednost tomu, když od svých manažerů dostávají zpětnou vazbu často. Ale nečekejte, že si o ni sami řeknou. Z průzkumu agentury TriNet and Wakefield Research vyplývá, že si pouze 15 % mileniálů běžně žádá o zpětnou vazbu ke své práci.
Naproti tomu příslušníci generace Z si o zpětnou vazbu řeknou. Mnoha starším zaměstnancům může jejich potřeba "potvrzení užitečnosti v práci" připadat až přehnaná, ale skutečnost je taková, že generace Z vyrostla v jiném světě než generace před ní. Mladí jsou zkrátka zvyklí mít informace na dosah ruky, kdykoli je potřebují.
Individuální sezení
Další průzkum z roku 2022 uzkazuje, že 65 % pracovníků generace Z chce zpětnou vazbu alespoň jednou týdně. No a těch několik povzbudivých slov každý den může být rozdílem mezi zaměstnancem generace Z, který stráví den usilovnou prací, a zaměstnancem, který ho stráví hledáním nové práce.
Pro poskytování této podpory jsou ideální individuální schůzky, kde se zpětná vazba může týkat jak konkrétních úkolů, tak celkového výkonu a rozvoje jednotlivce.
Umožnit jim růst
Nabízet rady je fajn, ale dalším důležitým krokem je poskytnout zaměstnancům nástroje, aby mohli zpětnou vazbu opravdu využít. Podle dalšího průzkumu personální agentury Robert Walters celých 91 % mileniálů uvádí, že možnost pracovního postupu je pro ně hlavní prioritou při výběru zaměstnavatele.
Proto je mnohem pravděpodobnější, že se budou radami řídit a budou se snažit o zlepšení, pokud za to dostanou něco na oplátku, například rozvojový kurz, který by jim mohl pomoci udělat další krok v kariéře.
Prostě to nabídnout
Generace Z se v tomto ohledu příliš neliší. Její příslušníci chtějí také zkoumat různé dovednosti a role, takže je dobré je nechat experimentovat a zkoušet. A nebýt příliš přísný, když udělají chybu.
Ať už ale pracuje s příslušníky generace Z, nebo s mileniály, měl by manažer sám zpětnou vazbu nabízet. Mladším zaměstnancům tím ukáže, že si jejich podnětů váží, a zároveň získá důležité informace, které jemu samotnému pomohou vylepšit jeho přístup a zajistí, aby byl každý zaměstnanec ve své roli spokojený.