Mladí Češi mají nízkou finanční gramotnost. Podle nedávného průzkumu hodnotí až třetina lidí ve věku od 15 do 25 let své znalosti o penězích známkou 3 a horší. Hlavním důvodem je měnící se svět, který přináší neustále nové a nové technologie, odlišné formy práce, ale i nestabilní ekonomickou situaci.
Neschopnost nakládat řádně s penězi může mít za následek vážné společenské problémy. Pokud se státu podaří se současnou situací něco dělat, může to znamenat i lepší vyhlídky do budoucna pro celou společnost.
Neuspokojivá gramotnost
Finanční gramotnost mladé generace není příliš uspokojivá. Podle nedávného průzkumu společnosti IPSOS pro Nadaci České spořitelny hodnotí až třetina mladých ve věku od 15 do 25 let své znalosti známkou 3 a horší.
Příčinou tohoto trendu může být fakt, že generace Z čelí naprosto odlišným výzvám, jako jsou rychle se měnící technologie, nové formy práce či nestabilní ekonomická situace.
Stabilita společnosti
Schopnost nakládat s penězi je přitom velmi důležitá. Nízká finanční gramotnost může mít za následek vyšší zadlužení populace, nedostatek naspořených prostředků či nevhodné investice.
Je proto důležité, aby se stát na finanční gramotnost mladých lidí zaměřil. Pokud se mu ji do budoucna podaří zlepšit, může tím posílit i ekonomickou stabilitu celé společnosti.
Snad to dokážou...
O finančních znalostech mladých se pro server Startitup.sk rozpovídal slovenský mentor finanční gramotnosti Roman Krkoška, podle nějž současná situace není černobílá.
„Generace Z je ochotnější riskovat a má víc odvahy. Zároveň má zájem učit se o investování a hledat způsoby, jak si vybudovat pasivní příjem. Věřím, že to dokážou,“ uvedl Krkoška s tím, že se jedná o velkou změnu oproti minulosti.
Nejasná výuka
Faktem však je, že finanční gramotnost se na českých školách neučí vždy stejným způsobem. Jak informoval server Seznam Zprávy, některé školy mají toto téma rozděleno do více předmětů, jinde na ně mají vyčleněny samostatné hodiny. Jiné školy zase problematiku financí vyučují prostřednictvím besed s pozvanými odborníky.
Autoři průzkumu se mladých lidí ptali také na otázku, jaká podoba výuky finanční gramotnosti by jim nejvíce vyhovovala. „Více než polovině dotazovaných by se zlepšením orientace ve světě financí pomohlo více praktických příkladů ve výuce, srozumitelnější výklad je pak klíčový pro dvě pětiny respondentů,“ uvedla Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny, která projekt zaštiťuje.
Obavy z nízkého finančního vzdělání mladých však krotí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, které podle svých slov bere současnou situaci na školách vážně. Podle resortu mladí Češi v mezinárodním srovnání nikterak nezaostávají, a nedávný průzkum by tak neměl být důvodem k panice.