Pro Gen Z investování neznamená už jen sledování grafů a čísel. Větší vliv mají trendy, a to hlavně ty ze sociálních sítí. TikTok a Instagram nahrazují investiční příručky, zatímco kryptoměny symbolizují touhu po finanční svobodě. S tím ale přichází i rizika.
Zářným příkladem je případ influencera Jona Mariánka a jeho propagace pochybných kryptoměn. Přesto krypto, které zažívá díky rekordní hodnotě bitcoinu nový boom, pro mladé představuje budoucnost finančního trhu. Co si o kryptu myslí finfluenceři Adam Mach či Petr Plecháč?
Investovat na sítích
Bitcoin pokořil 5. prosince hranici 100 tisíc dolarů, čímž se zařadil mezi nejhodnotnější aktiva na světě. Jak na kryptoměny nahlíží generace Z?
Pro mladé již není investování jen o číslech a analýzách, ale především o inspiraci, kterou čerpají ze sociálních sítí a od svých oblíbených influencerů. Tento trend však přináší i rizika a ne vždy končí úspěchem.
Finanční influenceři
Zatímco dříve mladí investoři hledali informace ve finančních příručkách, na webech nebo u finančních poradců, dnes jsou jejich hlavními zdroji TikTok, Instagram a influenceři.
Podle průzkumu serveru Influencer Marketing Hub sleduje přibližně třetina Generace Z na TikToku trendy z investičního světa, přičemž jejich favoritem mezi kryptoměnami je samotný bitcoin.
Mladí rádi bitcoin
Bitcoin je oblíbencem i českých finančních influencerů, tedy takzvaných finfluencerů. Mezi nejznámější patří Petr Plecháč a jeho YouTube kanál TradeCZ.
“Bitcoin přesáhl hranici 100 tisíc dolarů, i přesto se ale může jednat pouze o začátek. Překonání této hranice je pro mnohé dalším ujištěním, že tohle aktivum dlouhodobě roste a má podporu čím dál větší komunity investorů a státníků. V současné době je regulérním investičním aktivem jak pro boomery, tak pro GEN Z,” vyjádřil se Plecháč pro Bold News.
Volba číslo jedna
Pro mladé investory se kryptoměny stávají nejen atraktivním aktivem, ale i způsobem, jak zpochybnit tradiční finanční instituce.
Podle průzkumu americké společnosti Investments & Wealth Institute tvoří kryptoměny 31 % jejich portfolií, zatímco u starších generací je to pouhých 6 %.
Opatrný Adam Mach
Bitcoin, Ethereum a další digitální aktiva nabízejí podle finfluencerů decentralizaci, transparentnost a přímý přístup, které tradiční trhy postrádají. Pořád jsou ale, co se týče kryptoměn, opatrní.
"Začal jsem akciemi a postupně přešel na kryptoměny, jako je bitcoin. Takže taky oslavuji, když jeho hodnota překoná 100 000 dolarů, ale stále k těmto investicím přistupuji s respektem. Investuji jen malé procento svých příjmů, protože vím, jak snadno se člověk může spálit. Vnímám však kryptoměny jako budoucnost a doufám, že ovlivní i oblast cestování,” uvedl pro Bold News influencer Adam Mach.
Nejen zisky, ale i rizika
Ne všichni influenceři ale přistupují ke kryptoměnám s takovou pokorou. A někteří nepřistupují s pokorou ani ke svým sledujícím. Příkladem je český youtuber Jon Mariánek, který na sítích vychvaloval pochybné kryptoměny.
Ty nakoupil velmi levně a následně je propagoval tak, aby jejich hodnota stoupla. Jakmile Mariánek svůj podíl prodal, tak se cena kryptoměny zase propadla o 70 %, což mnoha lidem způsobilo značné ztráty.
Jak se nespálit
Co dělat, abychom podobným podvodům nenaletěli? Podle odborníků je k obchodování s kryptoměnami klíčové přistupovat s opatrností a důkladně prozkoumat trh, a to podobně jako u jakékoli jiné investice.
Je také nezbytné vyhledávat důvěryhodné rady a kvalitní zdroje informací. A jak potvrzuje i Adam Mach, investovat do kryptoměn by se mělo pouze s takovými částkami, jejichž případná ztráta daného investora nezruinuje.