Kam cestuje Gen Z? Trend udávají TikTok videa

zdroj: Midjourney.com a Canva.com

Jak si vybíráte dovolenou? Na nedávném veletrhu cestovního ruchu v Dubaji proběhla diskuse o tom, jakou roli hrají sociální média při rozhodování generace Z, do jaké destinace se její příslušníci vydají. A zdá se, že i tady vévodí TikTok.

Správný videoobsah prý dokáže udělat dovolenkový ráj i z dosud opomíjeného místa. Příkladem je třeba Albánie.

Krátký, ale účinný

Od 6. do 9. května probíhal v Dubaji celosvětový veletrh cestovního ruchu Arabian Travel Market. Kromě jiných na něm vystoupil i manažer společnosti TikTok pro oblast cestování a cestovního ruchu Marc-Antoine Simon. A co tvrdí?

Že i krátký, ale účinný videoobsah může významně ovlivnit to, kam se generace Z rozhodne cestovat.

Cestovatelé z komunit

Simon svůj názor o "tiktokových cestovatelích" prezentoval na workshopu nazvaném "Jak získat vliv na generaci Z za pouhých 30 sekund".

@olam281 📍A hidden place in Albania that looks like Thailand ☀️ #hiddengems #placestovisit #hiddengemseurope #europesummer #cheapdestinations #albania #lumiishales #visitalbania ♬ Praise Jah in the Moonlight - Uzii BigTalk

"Cestovatelé potřebují vyhledávací platformu, která nabízí rychlé výsledky s vizuálním obsahem, který je mobilní a komunitní," řekl. "Díky těmto komunitám se destinace přes noc stávají virálními."

Rezervační systém je stresující

Tady by se zdálo, že Simon jen celkem logicky propaguje sociální síť, která ho zaměstnává. Ale data jsou podle cestovatelského magazínu Travolution neúprosná. Podle průzkumu, který si nechala zpracovat cestovní kancelář Exodus Travels v roce 2023, respondenti uvedli, že jen 45 % dovolených splnilo nebo předčilo jejich představy o dokonalé dovolené.

A ukázalo se, že cestovatelé v průměru vyhledávají na 38 různých cestovních stránkách, aby zjistili, kam jet, jak se tam dostat a kde si rezervovat, přičemž 58 procent z nich přiznalo, že od rezervace upustilo, protože byl pro ně tento proces "příliš stresující".

"Cestování je jednou z nejvyhledávanějších činností v životě lidí, a to do té míry, že by obětovali téměř cokoli, aby mohli odjet. Bohužel vysoká pravděpodobnost, že cesta povede ke zklamání, je důvodem, proč lidé před cestou dělají vše pro to, aby se ujistili, že výsledek bude maximální a riziko minimální," vysvětluje Simon.

Raději si to řekneme

Už vyhledávání té správné destinace přitom musí být pro mladé zážitkem. A to zážitkem, který mohou sdílet v komunitě, tedy nejlépe na sociální síti. Proto si podle Simona cestovatelé "vyměňují klíčová slova za lidská slova, dotazy za komunity a informace za přímé zážitky".

Jako příklad toho, jakou má sílu obsah vytvářeného uživateli, uvádí Simon Albánii. Země, která byla jako turistická destinace často přehlížena, si v roce 2022 najednou získala popularitu díky přílivu videí, která prezentovala její turistické atributy.

A dopad to byl opravdu značný. Skyscanner zaznamenal 44% nárůst vyhledávání letů do Albánie ze Spojeného království a výrazný nárůst zaznamenalo i vyhledávání z USA. Zdá se tedy, že průvodce, který vás naláká do dané destinace, by měl být zároveň také influencer, který dokáže oslovit vaši komunitu.