Co vypovídá Icon of the Seas o generaci Z?

zdroj: Royal Caribbean Cruises

O první plavbu největší výletní lodi světa Icon of the Seas, která vyrazila koncem letošního ledna na vyjížďku po Karibiku, byl enormní zájem. Ještě donedávna tyto okružní plavby zajímaly především seniory. První sedmidenní výprava obřího plavidla ale potvrdila nový trend.

Na palubách výletních lodí tvoří v poslední době většinu lidé z řad generace Z a mileniálů. A motivují je hlavně videa na sociální síti TikTok. To, že podobně lodě znečišťují enormně planetu, jde stranou.

Zájem je rekordní

Po dramatickém propadu, který způsobila pandemie koronaviru, zažívají okružní námořní plavby nebývalý boom.

V roce 2019 takto na lodích podle magazínu Business Insider cestovalo 29,7 milionu lidí, v roce 2023 už to bylo 31,5 milionu a odhady Mezinárodní asociace Cruise Line International pro letošní rok jsou už na úrovni 36 milionů cestujících. A mění se i jejich skladba.

Na palubě s generací Z

Pryč jsou časy, kdy byly okružní námořní plavby považovány za synonymum pro dovolenou čilých staříků, za své vzala i klišé o formálních večeřích s povinným dodržováním black tie dress codu.

Na vzrůstající popularitě okružních námořních plaveb mají největší zásluhu překvapivě mladí dospělí. Data výzkumníků z CivicScience nedávno ukázaly, že alespoň „nějaký zájem“ o plavbu projevilo 69 % lidí ve věku 18 až 24 let. To je nejvyšší úroveň ze všech věkových skupin.

Ono se taky #shiphappens

Obrovský podíl na tom mají všemocné sociální sítě. Na začátku prosince 2023 vyplula z amerického Miami na cestu kolem světa výletní loď Serenade of the Seas, která během devíti měsíců navštíví všech sedm kontinentů a na nich 150 přístavů v 60 zemích světa.

Cestující na palubě začali hned po vyplutí zveřejňovat na TikToku příspěvky a nový trend byl na světě. Videa s hashtagy #shiphappens, #ultimateworldcruise a #cruisetok, z nichž většinu vytvořili influenceři z řad mileniálů a generace Z, měla už koncem ledna vyšší stovky milionů zhlédnutí a stala se virální senzací.

Navrženo pro tiktokovou generaci

Společnosti, které flotily obřích výletních lodí provozují, jsou si tohoto trendu vědomy a chtějí z něj vytěžit maximum. Proto také stále více přizpůsobují zaměření svých služeb mladým lidem. Výjimkou není ani největší výletní loď světa Icon of the Seas, která poprvé vyplula na moře letos 27. ledna.

Prezident společnosti Royal Caribbean Group, pod níž loď patří, deníku USA Today potvrdil, že loď byla navržena tak, aby uspokojila potřeby spotřebitelů "napříč všemi generacemi". Nejen klipovitý spot s mladými lidmi, který na plavbu největší lodí láká, ale také její vybavební to potvrzují.

Víc než sedm tisíc cestujících

Na dvaceti palubách kolosální lodi se nachází osm oddělených částí, více než čtyřicet restaurací, barů a salonků, na výběr je z několika typů ubytování. Cestující, kterých může být na lodi až 7 600, se mohou projít po centrální promenádě s nespočtem nákupních možností a gastro zážitků, zaplavat si v největším mořském plovoucím parku na světě, surfovat i lézt po skalách.

Užít si mohou také adrenalinovou atrakci, která kombinuje prosklenou visutou stezku s lanovou dráhu a vede 47 metrů nad oceánem. A aby bylo o všechny skutečně dobře postaráno, během plavby je k dispozici palubní personál čítající přes 2 300 lidí.

Odvrácená strana ráje

Co je pro mnoho turistů zhmotněným snem, je pro ekology a ochránce přírody noční můrou. Velké výletní lodě patří k největším znečišťovatelům ovzduší na světě, protože jsou poháněny převážně produkty z těžké ropy, jejichž spalováním vzniká obrovské množství nečistot v podobě prachových částic, sazí a oxidů síry.

Síra v kontaktu s vodou a vzduchem tvoří kyselinu sírovou, hlavní složku kyselých dešťů, která zabíjí ryby a poškozuje vodní ekosystém Za posledních 30 let navíc rapidně vzrostl podíl námořních kolosů na globálních emisích skleníkových plynů a s rozvojem dopravy roste i nadále. Podle odborníků vypustí 200 takových výletních lodí stejně emisí jako všechna auta na světě.

Je to přitom právě generace Z a jsou to mileniálové, které v posledních letech trápí úzkost ze všeho, co se týká udržitelnosti, životního prostředí a globálního oteplování. Na druhou stranu je asi pravda, že si od té úzkosti musejí také někde odpočinout.