Dovolená nasucho? Cestování bez alkoholu je in

zdroj: Midjourney.com a Canva.com

Pijete? A pijete na dovolené? Pro někoho je konzumace alkoholu, mnohdy i ta neřízená, neodmyslitelnou součástí, která k cestování a hlavně k letním pobytům u moře patří. Gen Z to však vnímá jinak.

Čím dál tím víc mladých preferuje suché dovolené. Dny volna v letoviscích tedy tráví bez kapky alkoholu. Svůj pobyt si tak prý víc užijí, odpočinou si a samozřejmě i ušetří.

Proč to dát bez alkoholu

Pro mnoho generací se dovolená rovná požitkářství. Jídla, pití i nočního života si dovolenkáři užívají minimálně plnými doušky a není neobvyklé, že se z dovolené vrací unavení a s rozhozeným zažíváním.

Tomu však generace Z řekla jasné ne. Čím dál tím víc mladých si dopřává takzvanou suchou dovolenou.

Gen Z prostě nepije

Obecně je známo, že mladší generace už nejsou tak nadšeny z alkoholu jako jejich předchůdci. I z letošního průzkumu agentury International Wine and Spirit Research vyplynul jasný výsledek.

Zhruba třetina lidí ve věku 18 až 24 let alkohol nepije vůbec. A polovina (53 %) nepožila alkohol v posledním půlroce. Není tedy překvapením, že si tento trend vozí sebou i na dovolenou.

Pití prý ničemu nepomáhá

Jaké jsou další důvody, proč mladí říkají alkoholu na dovolené jasné ne? Víc si ji užijou. Například Micah Dusseau pro BBC popisuje, že s přáteli vydrží na dovolené v barech bez problémů i tři noci za sebou. "Nemáme kocovinu, takže můžeme zůstat v barech, jak dlouho chceme," říká čtyřiadvacetiletý mladík, který žije v Columbusu ve státě Ohio.

Když jsou mladí během dovolené střízliví, tak se dobře vyspí, ráno můžou brzy vstát a uvidí toho víc. Ušetří čas i peníze, které by nechali po barech nebo v klubech.

„Cestování bez konzumace alkoholu umožňuje zažít dovolenou bez kocoviny, což si myslím, že je benefitem pro všechny,“ říká magazínu BBC Travel Elizabeth Gascoignová, zakladatelka a generální ředitelka společnosti Absence of Proof, která pořádá nealkoholické akce.

Samotné cestování je navíc obecně velkým náporem, ať už jde o ozáření z dálkových letů, jet lag nebo psychiku. Není tudíž od věci tělo nezatěžovat navíc ještě alkoholem.

Pohostinství není pozadu

Trendu konce konzumace alkoholu si už všimli i hoteliéři a letecké společnosti. Ve svých nabídkách nápojů mají čím dál tím víc nealkoholických koktejlů (tzv. mocktailů) či nealko piv. A ani plavby na výletních lodích nejsou klasicky námořnické. Například společnost Virgin Voyages přepracovala své mocktailové menu s cílem být tou „nejlepší výletní lodí pro nepijáky“.

Manažeři moc dobře vědí, jaký je v generaci Gen Z “cestovní potenciál”. Tedy v generaci, která má nekonečno možností. Je tedy logické, že pokud mladí nechtějí pít alkohol, bude se jim muset menu přizpůsobit.