Evropská Gen Z se veze na vlně cestování. V následujícím roce chce utratit za cesty nejvíc ze všech věkových kategorií a také si vzít co nejvíc dovolené. Vyplývá to ze zprávy výzkumné agentury zaměřené na cestování MMGY Travel Intelligence.
Mladí Evropané tak i přes napjatou ekonomickou situaci a nejistou bezpečnostní situaci hledají únik právě ve svých cestách.
Za kulturou i sportem
Zpráva také podle serveru GlobeTrender ukazuje, že čím dál větší roli v plánování cest hraje i umělá inteligence a poptávka po autentických zážitcích, které zároveň nemají tak velký dopad na klima. Evropská Gen Z chce také poznávat kultury i sportovat.
„Generace Z udává letošní tempo evropského cestovního ruchu a vede jak v oblasti výdajů, tak v počtu cest. Z letošní zprávy také jasně vyplývá, že cestování zůstává hlavní prioritou všech generací, ale způsob, jakým lidé plánují a uskutečňují své cesty, se vyvíjí,“ říká viceprezident MMGY Travel Intelligence Simon Moriarty .
Evropa táhne
Průzkumu se účastnilo 4 107 aktivních cestovatelů z Francie, Německa, Itálie, Španělska a Velké Birtánie. Nejoblíbenější destinací cestovatelů z těchto zemí jsou ty evropské, a to z 95 procent.
Itálii a Španělsko uvedlo jako svou nejoblíbenější destinaci 49 respondentů, 41 procent pak zvolilo Řecko. Roste také zájem o Asii a Kanadu, naopak zájem o cesty do Spojených států oproti minulému roku klesl.
Osmačtyřicet procent cestovatelů pro plánování využívá umělou inteligenci, oproti loňskému roku je to nárůst o sedm procent. Nejvíce je AI využívána k hledání destinací, plánování itineráře nebo míst, která stojí za to navštívit. O tři procenta se oproti roku 2024 letos zvýšil počet lidí, kteří k plánování cest využívají server Booking.com, a to na 65 procent. Pokles uživatelů zaznamenal naopak podle průzkumu server TripAdvisor.
Myslí i na udržitelnost
Turisté se také snaží dovolenou strávit udržitelně. Osmačtyřicet procent dotázaných uvedlo, že právě udržitelnost ovlivňuje výběr destinace i způsob cestování. Okolo 90 procent turistů se pak v místě dovolené snaží nakupovat v místních obchodech, stravovat se v lokálních restauracích a omezovat používání jednorázových plastů.
Gen Z táhne i sportovní turistika, téměř polovina z dotázaných se chystá na fotbalové mistrovství světa, které proběhne v červnu a červenci 2026 v Kanadě, Mexiku a Spojených státech. Fotbal chtějí mladí spojit také s cestováním po americkém kontinentu. Z odpovědí Britských respodentů pak vyplývá, že by chtěli utratit nejvíce z dotazovaných turistů, a to průměrně 8 275 dolarů, což je v přepočtu 174 128 korun.
Vyrazíme na jachtu
V Generaci Z také vzrostl zájem o plavby, o takové dovolené v nejbližších dvou letech uvažuje necelá polovina mladých Evropanů. Třetina z nich pak uvedla, že se v nejbližším roce chystá na skupinový zájezd. Nejvíce po tomto typu dovolené touží Španělé a Italové.
Cestovatelé také přizpůsobují plány svému rozpočtu. Očekává se, že během následujícího roku průměrně za cestování utratí 4 261 liber a 4 931 euro, tedy v přepočtu necelých 120 tisíc korun.