Jak se stranám povedla předvolební videa

zdroj: Facebook hnutí ANO

Předvolební spoty jsou povinnou součástí každé politické kampaně. Běží na sociálních sítích, ale také v televizi. Strany mají třicet vteřin na oslovení voličů a předání svých klíčových myšlenek. Zpravidla platí, že je na jejich kvalitě hodně poznat rozpočet jednotlivých stran a hnutí.

Nejsilnější české politické strany letos příliš neexperimentovaly, platí to především pro hnutí ANO. Fanoušci politického bizáru každopádně nemusí smutnit, kvalitní obsah dodají menší strany.

V hlavní roli rukojmí Babiš

Hnutí ANO si vždy zakládalo na kvalitním politickém marketingu. V posledních letech šla jeho kvalita po obměně marketingového týmu značně dolů. Potvrzuje to i video k evropským volbám. To by zvládl natočit prakticky každý.

Potřebujete k tomu jenom polepené auto, dva strašící boomery a ta nejjednodušší a nejpopulističtější hesla.

Žádný nápad a hodně smutné provedení, díky němuž Andrej Babiš na konci videa vypadá jako rukojmí. Na cílovku hnutí by to ale mohlo zabrat, oslovit ideově širší množství voličů už ANO zřejmě ani nechce.

Konzervativní Spolu, moderní Piráti

Koalice Spolu vsadila na zkušenosti. To je patrné i z předvolebního spotu, kde mladého člověka neuvidíte. Evropští lídři jednotlivých stran koalice se v něm střídají se svým důležitým poselstvím pro voliče, video je díky tomu v rámci možností dynamické.

Kontrast s předvolebním spotem Pirátů je ale i tak velký, ti naopak vsadili na mladší tváře a více lidských záběrů.

Stejně jako u ANO platí, že zacílení na své voliče strany zvládly. Obsahově a vizuálně zajímavější jsou ale Piráti.

A kde je Farský?

Nikoho, kdo sleduje předvolební kampaň, nepřekvapí, že za Starosty to i v předvolebním videu odtáhla Danuše Nerudová. Její krátký a dobře připravený proslov doplnila kritika euroskeptiků a populistů, v klipu dokonce vidíme jejich obličeje.

Celé to není vyloženě špatné, je to ale trochu nuda. Opět platí, že podobné video si může natočit prakticky každý. Data Starostů ale mluví očividně jasně, největší šanci získat voliče mají právě přes Nerudovou. Člověk ale stejně tak trochu čeká, kdy se k ní ve spotu připojí Jan Farský. Nepřipojí.

Sázka na jistotu

Favorité voleb vsadili na jistotu. ANO ani Spolu v předvolebních spotech neriskují, zřejmě nechtěli být příliš kreativní. A na výsledku je to jednoznačně vidět. Ze srovnání první čtyřky nejlépe vychází Piráti, kteří představili moderní a vizuálně zajímavý spot.

Starostové kampaňové fajnšmekry zklamali, také příliš hrají na jistotu. Bizár nejsilnější strany přenechaly svým menším a méně významným kolegům. Svobodní tak ve videu vaří žábu, fanoušci Comic-Conu si pak přijdou na své u subjektu, jenž si říká ANO, lepší EU s mimozemšťany.