Budou volby vyhrávat už jen influenceři?

zdroj: ČTK / Krumphanzl Michal

V neděli skončily evropské volby jasným vítězstvím hnutí ANO. Vládní koalice Spolu nedopadla tak špatně, a to hlavně díky vysoké volební účasti v Praze. Další pořadí bylo už mnohem zajímavější.

Slavit mohla koalice Přísahy a Motoristů sobě nebo seskupení Stačilo!, které vedli komunisté. Propadli naopak Starostové a Piráti. Kampaň ukázala, že fungují jednoduchá témata a vyhraněné osobnosti na sociálních sítích. Prohrávají nicneříkající fráze, klišé a témata, kterých se obyčejný volič nemůže nijak chytit.

Kampaň bez obsahu

Čeští politologové a média horečně rozebírají výsledky voleb do evropských voleb. Podle ČTK se odborníci prý shodují na tom, že se "volby do Evropského parlamentu staly hlasováním proti vládě Petra Fialy". No a stávající kabinet prý prohrál.

Není to tak docela pravda. Koalice Spolu alespoň nastolila nějaké téma. STAN ani Piráti nikoli. Pravda ale je, že vládní strany prohrály na celé čáře na sociálních sítích.

Tiktokové královny

Opoziční hnutí ANO mělo vlastně jednoduchou úlohu. Vždyť je přece pořád ještě krize, za kterou může vláda, jež je přes dva roky u moci. K tomu trošku té protimigrační a promírové rétoriky a není co řešit.

Lidé na sítích i mimo ně těmhle tématům rozumějí. A jako bonbónek se lídryně kandidátky Klára Dostálová občas objeví po boku tiktokové královny Aleny Schillerové a má i s nejvyšším počtem preferenčních hlasů vyhráno.

Proč je mám vůbec volit?

Vládní strany, a to včetně snad jinak technologicky kompetentních Pirátů, nepředvedly na sítích nic. Žádné překvapivé téma, žádná známá osobnost, nic, čeho by se mohl volič chytit a říct si, "budu je volit kvůli tomuhle či tamtomu". Natož, aby si to mohl říct člověk mladý.

Saša Vondra, natožpak Veronika Vrecionová lidem pod 35 let opravdu nic neříkají. Rozhodně nepředstavují někoho, kdo by měl určovat budoucnost Evropy. Prostě jsou ze Spolu a už v Bruselu byli, tak je zvolme. Konec prezentace.

Utopená ve frázích

I další úspěšní kandidáti Spolu jsou spíše europoslanci za zásluhy než osobnostmi, které by byly pro voliče nečím zajímavé. Oproti lídryni hnutí STAN Danuši Nerudové jsou Saša Vondra nebo Luděk Niedermayer ale stále alespoň osobnostmi s nějakým názorem na Evropskou unii.

Lídryně STANu se utopila ve frázích, marketéři jí nenašli za celou kampaň žádné konkrétní téma a její finiš v podobě "vyzývání" Filipa Turka z Motoristů Sobě a Přísahy působil spíš komicky.

Jen si tak občas zahajlovat

A to už se dostáváme k opravdovému vítězi těchto voleb Filipu Turkovi. Právě na něm se dá ilustrovat síla sociálních sítí a ukázka toho, že je úplně jedno, jak se na nich prezentujete. Musíte umět hlavně zaujmout. A když se na vás ještě oponenti vrhnou s tím, že "vy něco" a to "něco" se nedělá, máte vyhráno.

O myšlenky, o program, vzdělání nebo zkušenosti nejde. V politice musíte být dneska výstřední. A pokud si k tomu najdete téma, že auto má mít spalovací motor, pak vaší výstřednosti i spousta Čechů, kteří mají auto se spalovacím motorem, porozumí. A že si občas zahajlujete? To přece k výstřednímu člověku patří.

Kdo nejrychleji stárne

Čím stupidnější téma, které je blízké voliči, tím marketingově lépe. Proto sebou Andrej Babiš všude nosí "rohlík tukový 43 gram". Tyto volby nejsou žádná tragédie. Filip Turek nebude v europarlamentu hajlovat a Kateřina Konečná v něm nebude zpívat internacionálu. A možná je dobře, že se tito lidé ocitnou mimo českou politiku.

Ovšem parlamentní strany, které si říkají "demokratické, liberální a proevropské" by si měly uvědomit, že jejich členové v rychlém světě rychlé komunikace rychle stárnou. Politické programy a proevropské fráze nikoho nezajímají. Politik si musí umět najít své téma a jednoduše ho komunikovat. A to i na sociálních sítích. Když to bude vypadat přirozeně, bude to bonus navíc.

Chodit na hokej a pak ukazovat na ty ostatní, jakým jsou nebezpečím pro demokracii, už zkrátka ve světě sociálních sítí nestačí. Možná na to po prohraných volbách přišli nejen ve STANu, ale i u rychle stárnoucích Pirátů.