Gen Z není líná. Jen to tak v práci vypadá

zdroj: cookie_studio on Freepik

Spousta šéfů, kteří patří do generace X nebo mileniálů a vedou týmy, v nichž působí Gen Z, je z přístupu nejmladších zaměstnanců rozpačitá. No, někdy až zoufalá.

Podle magazínu časopisu Forbes prý ale stačí přestat chtít, aby se příslušníci Gen Z v práci chovali stejně jako jejich šéfové, když jim bylo pětadvacet let.

Mnohem přínosnější pro tyto nadřízené bude, když se opřou o silné stránky Gen Z, ať už je to technologická zdatnost, důraz na rozmanitost nebo rovnováha mezi prací a soukromím.

Když Gen Z dává lekce

Pokud mileniálové nebo generace X šéfují zaměstnancům z mladší Gen Z, bývají z toho nesví. Ono je totiž těžké nevnímat zaměstnance Gen Z jako lenochy odtržené od reality, když její mají neustále mobily v ruce.

Jakmile se ale na tuto mladou generaci kouknete z jiného úhlu, zjistíte, že se od nich dá lecčemu naučit, píše dopisovatelka Forbesu Elizabeth Pearsonová. Zaměstnanci Gen Z se podle ní pro firmu mohou stát přínosem.

Mistři v sítích

Příslušníci Gen Z vyrostli s chytrými telefony v ruce, čehož se dá využít třeba při oslovování influencerů nebo zviditelňování firmy na Instagramu, TikToku či LinkedInu.

Další jejich silnou stránkou je touha po rovnováze mezi prací a soukromím. Váží si svého volna, tak je dobré jim ho dopřát. Třeba možností homeofficu. Samozřejmě s tím, že když to nebude klapat, budou muset zpět do kanceláře.

Neměnit a důvěřovat

Gen Z jsou zastánci rozmanitosti a inkluze. A dobře dělají. Tým postavený na lidech s různými talenty a zázemím přináší řadu neotřelých pohledů na věc i řešení. To může pomoci vybudovat silnější a odolnější firemní kulturu, která přiláká špičky ve svém oboru a udrží firmu na vlně.

Zásadní je pro Gen Z také otázka: Proč? Ne, nechtějí prudit. Jen potřebují znát smysl svých, ale i firemních kroků. Pozitivní na tom je, že takto zaměření zaměstnanci pak bývají angažovanější a produktivnější.

Jen ať se projeví

Nejmladší zaměstnanci si zároveň cení spolupráce, ovšem jakmile pochopí, co se po nich chce, chtějí být samostatní. Jsou velmi vynalézaví a často s minimálním vedením nacházejí způsoby, jak zlepšit firemní procesy nebo řešit úkoly.

Pro všechny strany tak je výhodné, když zaměstanci generace Z dostanou možnost rozhodovat a experimentovat s různými přístupy. Určitě je třeba se pravidelně ujišťovat, že vědí, co mají dělat, a pracují na tom, ale zbytek se vyplatí nechat na nich.