Gen Z: Jsme tvůrci videí. Už ne jen diváci

zdroj: Freepik

Tvoříte obsah na sítích, nebo ho spíš konzumujete? Ještě donedávna se mezi tvůrce obsahu na sociálních sítích mohl zařadit málokdo. Valná většina uživatelů videa, obrázky i další aktivity spíš jen pasivně konzumovala.

To se s dnešní dobou a hlavně s dnešní mladou generací rapidně mění. Alespoň “papírově”. Víc než polovina příslušníků Gen Z o sobě nyní hrdě prohlašuje, že právě oni pomáhají obsah na sítích tvořit.

Raději tvoříme, než konzumujeme

Nedávný průzkum videoplatformy YouTube ukázal, že 65 procent mladších uživatelů internetu ve věku od 14 do 24 let se považuje za tvůrce videoobsahu.

Podle deníku Washington Post jde o naprostý generační posun, co se online života týče. Doteď totiž byla valná většina uživatelů pouhými konzumenty.

Ubylo číhačů

První dvě desetiletí vládli sociálním sítím takzvaní “lurkers”, tedy uživatelé, kteří jenom “číhali” a sledovali vytvořený obsah. Ti už jsou ovšem u Gen Z ve výrazné menšině.

Ještě donedávna pouze jeden z deseti uživatelů online komunity zveřejňoval nový obsah, přičemž masy se na sítě přihlašovaly pouze za účelem konzumace obrázků, videí nebo jiných aktivit. Dnešní doba ale všechno mění.

Jak trávíte čas online?

Podle již zmiňovaného průzkumu platformy YouTube se tedy řadí celých 65 procent Gen Z na sítích mezi aktivní tvůrce. Výsledek vychází z dotazníku, kde vypovídalo 350 Američanů generace Z, ale i z širšího průzkumu, v němž odpovídaly tisíce lidí z celého světa, jak tráví čas online, a kromě jiného i na to, zda se považují za tvůrce obsahu.

YouTube provedl průzkum ve spolupráci s výzkumnou firmou SmithGeiger v rámci své výroční zprávy o trendech na své videoplatformě.

Gen Z tvoří dialog

Zpráva YouTube uvádí, že po zhlédnutí některých online videí chtějí často mladší uživatelé zareagovat vlastní tvorbou. Ať už komentáři či třeba videi, která na daný obsah reagují. Tahle videa potom mají často paradoxně daleko větší sledovanost než videa původní.

„Je vzrušující být svědkem toho, jak Gen Z rozvíjí fanouškovství,“ konstatuje globální ředitel YouTube pro kulturu a trendy Kevin Allocca. „Aktivně přesouvají chování publika od pasivního sledování k hledání a přidávání vlastních názorů do jedinečného obsahového dialogu.“

Za vším hledej TikTok

I popularizace formátu krátkého videa společností TikTok způsobila vzestup této nové, více participativní éry internetu. Tato aplikace poskytla generaci mladých lidí přístup ke snadno použitelným mobilním nástrojům pro úpravu videa a umožnila amatérům vytvářet působivý videoobsah.

Například funkce “duet and stitch” umožňuje uživatelům naprosto jednoduše a ihned reagovat na jiná videa. Povzbuzuje tak “lurkers” k aktivitě a k tomu, aby obsah sociálních sítí pomáhali tvořit.