Co nakupujeme na Valentýna? Pokémony, tabák i kočky

zdroj: Freepik

Ačkoli je Valentýn často považován za komerční svátek, mladé lidi to nodrazuje a stále do něj investují nemalé částky. Zatímco Američané za dárky utratí v přepočtu tisíce korun, Češi jsou o něco šetřivější, ale i tak své partnery rádi obdarovávají.

Průzkumy ukazují, že nejvíce potěší osobní a sentimentální dárky, jako jsou ručně vyrobené předměty, společně strávený čas nebo něco praktického.

Někteří sázejí na klasiku v podobě květin a večeře, jiní volí netradiční dárky, jako jsou plyšáci, pokémoni nebo dokonce domácí mazlíčci. Ne všichni však Valentýn uznávají, pro některé je jen dalším způsobem, jak z lidí vylákat peníze.

Hýřivý Valentýn

Valentýn je tady a celý svět tak slaví se svými drahými polovičkami. Tedy ta část světa, která drahou polovičku má. Zamilovaní spolu tráví chtě nechtě čas a obdarovávají se.

Ačkoliv mnoho lidí považuje tento svátek za komerční, občané Spojených států do něj podle magazínu USA Today i letos investují nemalé částky. Mladí Američané na Valentýna utratí průměrně v přepočtu 3700 korun. Češi jsou šetřivější.

Osobní potěšení

Jak ale ukázal průzkum americké společnosti CouponFollow, nejžádanějšími valentýnskými dárky jsou osobní a sentimentální věci, nikoliv předražené večeře a šperky.

Více než třetina dotázaných uvedla, že nejvíc by je potěšil ručně vyrobený dárek nebo společně strávený čas. Ačkoliv klasické květiny a čokolády zůstávají v kurzu (22 procent), mnozí Američané dávají přednost praktičnosti (18 procent) a 14 procent lidí by se dárků klidně vzdalo úplně.

Kytky i pokémoni

Ne zrovna levné a občas i lehce bizarní dárky si nadělují i mladí Češi. Tadeáš, který momnetálně pracuje v půjčovně lyží, je se svojí přítelkyní tři roky a ačkoliv Valentýn není zrovna jeho nejoblíbenější svátek, kvůli své polovičce ho slaví.

“Přítelkyni každý rok koupím kytku a udělám jí doma večeři nebo si někam zajdeme. Tenhle rok jsem jí ještě koupil plyšáka. Utratím za to to maximálně 1000 korun. Ona mi dává většinou poukaz na masáž nebo třeba pokémony a vela tabák, protože ví, že to mám rád,“ říká třiadvacetiletý Tadeáš z Prahy.

Valentýnský mazlíček

Studentka Bára z Prahy je se svým přítelem pět let a dva roky spolu bydlí. Dlouho si přeje kočku a její přítel je má prý také rád. “Příteli letos kupuju kočičku. Má je rád. Jestli z toho bude nadšený, nevím, snad jo. Jen doufám, že nás majitel nevystěhuje. Nechce v bytě zvířata. Stát mě to bude asi dva tisíce,” vyjádřila se pro Bold News Bára.

Ne všichni mladí Češi ale Valentýna slaví. Právník Adam z Českého Těšína je jeho obrovským odpůrcem. “Valentýn je za mě pračka na peníze. Je to komerční svátek přejatý z jiné země, který nerespektuji. Své přítelkyni ukazuji, že ji mám rád celý rok, ne jen v polovině února. Nehodlám za to utrácet peníze,” sdělil nám lehce naštvaně Adam. Zda poté šel koupit nějaký dárek, nevíme.

Překračování rozpočtu

Podle průzkumu společnosti CouponFollow jeden z deseti respondentů přiznává, že při nakupování dárků často překračuje rozpočet. Zajímavé je, že muži se cítí pod větším tlakem, pokud jde o finanční stránku svátku. Ženy podle průzkumu ostatně očekávají, že jejich partneři během Valentýna utratí o 25 % více prostředků než ony samy. Přesto respondenti tvrdí, že si přejí dárky, které mají spíš emocionální hodnotu než vysokou cenu.

Clay Cary, analytik trendů z CouponFollow, tvrdí, že vysoké výdaje mladých za valentýnské dárky pramení z tlaku společnosti. Zatímco generace Z se snaží ohromit svými dárky, starší generace, jako jsou Baby Boomers a generace X, plánují utratit mnohem méně. Mnoho single lidí ušetří v přepoštu 2 200 korun také tím, že Valentýn ignorují, a peníze, které by jinak investovali do dárků, využijí na každodenní výdaje nebo na úspory.