Dokonalý make-up, dokonalé oči i rty, na obličeji ani jediný pupínek, natož vráska, zuby jako z reklamy na coregu.
Pokud znáte někoho jen z fotografií ze sociálních sítí, které jsou plné ”upravovacích filtrů”, pak je možné, že ho v reálu vlastně ani nepoznáte. Pojďme se ale podívat do historie, kdy tahle “upravovací mánie” vlastně vznikla.
Obraz jako měřítko krásy
Dokonalosti, alespoň té zdánlivé, se lidé snažili dosáhnout už v dobách, kdy se objevili první portrétisté. Do vzniku první fotografie přitom zbývaly ještě stovky let. Snaha o dosažení větší atraktivity vyobrazených lidí sahá už do období renesance a baroka. Dokazují to i odkryté přemalby různých portrétů.
Malířská díla se s realitou často značně rozcházela a stejně jako dnešní upravované fotky sloužila ve své době jako měřítko krásy. Skutečné ženy chtěly vypadat jako ty namalované a muži takové ženy chtěli mít. K přemalbám docházelo v průběhu let právě proto, že se vnímání krásy měnilo. Nebo chtěl zkrátka portrétovaný dosáhnout vlastní dokonalosti.
Dokonalý barokní šlechtic
Rentgenové snímky původního obrazu odhalily, že to byl velmi pravděpodobně i případ neznámého šlechtice, kterému portrét vytvořil malíř Petr Brandl.
Jeden z nejvýznamnějších a nejlépe placených představitelů českého vrcholného baroka muže zřejmě nejdříve zaznamenal tak, jak skutečně vypadal. Klient ale evidentně nebyl s výsledkem, věrně zobrazujícím mimo jiné jeho baňatý nos, spokojen a malíř musel namalovat portrét nový. Výsledek? Zhodnoťte sami :).
Kruhy Isabely Medicejské
Patrně nejstarší známou retuší je ale portrét Isabely Medicejské ze 16. století. Originální portrét příslušnice mocného italského rodu vznikl nejspíš v roce 1574, k jeho „vylepšení“ došlo zřejmě v 19. století.
Z přemalovaného obrazu shlíží mladá žena s bezchybnou pletí a jemným nosíkem, má nepřítomný výraz a mírný úsměv. Realita? Radiologická analýza odhalila, že skutečná Isabela Medicejská byla starší, bledá, měla lehce zahnutý nos, vyšší čelo, silnější ruce a kruhy pod očima.
Zmizíš a budeš zmizelej
S vynálezem fotografie se možnosti úprav značně zjednodušily. Před příchodem počítačů a digitální fotografie se fotky upravovaly inkoustem nebo barvami a velmi častou technikou bylo stříkání barvy pomocí vzduchu, tzv. airbrushing. Používalo se také kreslení tenkými štětci na negativ, škrábání nebo různé fotomontáže.
Krása šla na chvíli stranou a po roce 1900 se úpravy využívaly převážně k manipulaci s historickými fakty. Přispěly k tomu obě světové války i totalitní režimy. Z fotek komunistických diktátorů tak mizely nehodící se či již nežijící osobnosti nebo se běžně měnila hesla na transparentech.
Photoshop: Synonymum úprav fotografií
S nástupem digitální fotografie se ke slovu konečně dostaly moderní technologie, téměř všechny ale byly vytlačeny programem Photoshop. Umí spoustu věcí, například odstranit nedostatky pleti, změnit tvar, barvu i velikost očí, řas a obočí, tvarovat rty, nebo zeštíhlit postavu.
Není divu, že našel široké uplatnění v módním průmyslu a ve velkém přispěl ke vzniku iluze krásy z módních časopisů, která je ale na hony vzdálené realitě.
Zpátky do současnosti
Na rozdíl od Photoshopu, který je náročnější na použití a je určen hlavně profesionálům, jsou beauty filtry, používané zejména na sociálních sítích, díky svému jednoduchému intuitivnímu použití dostupné i běžným uživatelům. To také přispělo k jejich masivní oblibě.
Mezi nejrozšířenější aplikace patří FaceApp s více než půl miliardou stažení nebo třeba Facetune s více než 60 miliony uživatelů po celém světě.
Nic se ale nemá přehánět a platí to i pro zkrášlující filtry. Jejich masivní rozšíření zásadně zkresluje vnímání standardů krásy a vede k nerealistickým očekáváním, jak by měl člověk vypadat. Když to tedy nakonec s filtry přeženete, hrozí vám, že se v reálu budete muset s fanouškem vašich přefiltrovaných účtů na sítích znovu seznamovat. Pokud před vámi rovnou neuteče.