Dostali jste už někdy padáka? Jak to může probíhat, se nyní hojně a názorně rozebírá na TikToku. Mladí lidé si natáčejí průběh svého propouštění v přímém přenosu a jejich videa mají velký úspěch.
Jste manažer a plánujete propustit nějakého svého mladého zaměstnance? Tak pozor, aby u toho neměl mobil v ruce. Proč? Podle televize CBS News totiž na sítích existuje nový lehce masochistický trend.
Gen Z tiktokeři s oblibou natáčejí sami sebe, jak dostávají výpovědi. A jejich “rozlučková videa” se pak rychle stávají virálními.
Bezprostřední emoce
Jde o to, aby video bylo co nejautentičtější. Jejich tvůrci jsou buď právě propouštěni, anebo na svůj vyhazov bezprostředně poté reagují.
A zdá se, že výpovědí existuje skutečně hodně druhů a taky už je na TikTok zaznamenalo spousta zaměstnanců. Od těch, kteří pracovali ve fast foodu přes kancelářské pracovníky až po učitele.
TikTok jako součást života?
Podle známého autora Jasona Dorseyho, který napsal mimojiné knihu Zconomy, jež se zaměřuje na fungování generace Z v byznysu, mladí lidé s TikTokem v podstatě vyrostli.
Proto je pro ně i normální sdílet na něm všechno, tedy i své úspěchy i pády. "Většina videí s výpověďmi, která na TikToku vidíme, jsou skutečná. Lidé natáčejí své opravdové vyhazovy a u nich i to, jak reagují, jak opouštějí budovu, jak si s sebou berou fotky a svačiny," říká Dorsey.
Proč se teda natáčejí?
Podle Dorseyho není hlavním motivem sdílení videí monetizace nebo snaha získat více sledujících, ale spíš zpětná vazba. "Mladí lidé chtějí slyšet slova útěchy. Pro mnohé z nich je to poprvé, co byli propuštěni.
A často mají potíže vést tyhle zraňující rozhovory osobně, takže se o ně snaží prostřednictvím technologií,” dodává. Mnohdy takto komunikují i s vlastními rodiči, kteří nemohou přimět své děti, aby se jim otevřely. Zvládnou jim své emoce ovšem poslat zprávou.
Může to mít následky?
Je jedno, jak úspěšný influencer momentálně jste. Zveřejněním videa svého vyhazovu z práce vždycky riskujete následky, například porušení pracovní smlouvy či zamítnutí odstupného, píše k tomuto fenoménu BBC. Videa mohou také odradit vašeho budoucího zaměstnavatele, pokud budou pomstychtivá nebo jakkoli neprofesionální.
Zveřejnění takového obsahu online je sice na jedné straně způsob, jak získat morální podporu, ale na druhé straně jde často také o výsměch a opovržení zaměstnavateli.