Labubu, tenisky či krypto. Do čeho investují mladí?

zdroj: pressfoto on Freepik

Mladí investoři dnes upouštějí od tradičních produktů, jako jsou akcie a dluhopisy, a čím dál častěji směřují své peníze do kryptoměn, sběratelských předmětů či do budování vlastních značek. Alternativní investice lákají až 94 procent mladých movitých Američanů.

Jedinou oblastí, na které se shodnou napříč generacemi, zůstávají nemovitosti. Kultovní status si v poslední době získaly například právě limitované edice tenisek nebo designové panenky Labubu, které se na sekundárním trhu prodávají až za desetinásobek původní ceny.

Akcie jsou out

Časy, kdy bývaly v kurzu investice do dluhopisů či akcií, jsou dávno minulostí. Mladší generace v USA mají totiž o investování úplně jiné představy.

Gen Z a mileniálové v poslední době čím dál víc směřují své peníze do kryptoměn, sběratelských předmětů nebo třeba do vlastních projektů a značek.

Nemovitosti táhnou

Podle loňského průzkumu Bank of America Corp. se až 94 procent mladých movitých Američanů zajímá o alternativní investice, jako jsou vzácné hodinky, limitované tenisky nebo klasická auta.

Pro srovnání, u generace boomers je to jen 57 procent. Výjimkou jsou nemovitosti, které jsou stále atraktivní pro všechny věkové skupiny.

Fenomén jménem Labubu

Mladí investoři dnes navíc vidí velký potenciál v digitálních aktivech. Ve věkové skupině od 21 do 43 let panuje největší zájem o kryptoměny. Mladá generace v nich totiž podle autorů průzkumu vidí velký růstový potenciál.

Velký nárůst popularity v poslední době zaznamenaly podle megazínu Tratle Asia sběratelské předměty. Jednou z nejoblíbenějších položek jsou v tomto ohledu tenisky světoznámých značek, konkrétně jejich limitované edice, které mladí boháči obvykle skupují ihned po jejich uvedení. Investoři je obvykle uchovávají, sledují jejich hodnotu a ve správný čas je posílají do aukcí.

Pokud mluvíme o sběratelských investicích, nesmíme opomenout ani jeden z největších trendů posledních měsíců, kterým jsou plyšové panenky Labubu. Tyto designové figurky jsou dílem honkongsko-belgického umělce Kasinga Lunga a získaly si svůj kultovní status hlavně díky limitovaným sériím. V sekundárním prodeji se některé vzácné edice prodávají až za desetinásobky původní ceny.

Informace odjinud

Změny se však netýkají jen samotných investic, ale také zdrojů, kde mladí čerpají o investičním světě informace. Mladí respondenti uvedli jako svůj hlavní zdroj finančních zpráv, vzdělávání a poradenství sociální média, což je zásadní změna oproti starším generacím, které upřednostňovaly tradiční zpravodajské kanály.

Autoři průzkumu však dodávají, že inspirace v online prostředí může mít i svá úskalí. „Polovina mladších lidí dává přednost získávání finančních informací ze sociálních médií, která mohou stejně snadno propagovat neověřené rady jako zdroje prověřených a ověřených informací,“ stojí ve zprávě.