Bohatí mileniálové a příslušníci Gen Z nechtějí podle americké televize CNBC na dobročinné účely už jen dávat peníze. Smysluplnější je pro ně dobrovolnictví, fundraising nebo mentorování.
Průzkum společnosti Bank of America, kterého se zúčastnilo přes tisíc respondentů s majetkem vyšším než tři miliony dolarů, také ukázal, že na rozdíl od generace X a boomerů nechtějí při své charitativní činnosti zůstávat v anonymitě.
Nejde jen o peníze
Podle uvedené studie Bank of America Private Bank přispělo loni na charitu 91 % respondentů, přičemž důvody pro dárcovství a způsoby darování se liší v závislosti na jejich věku.
Pouhé vypisování šeků už zkrátka nové generaci bohatých nestačí. Chtějí být angažovanější při řešení sociálních a environmentálních problémů.
Emancipace, nebo náboženství?
Ve srovnání se staršími generacemi se dárci do 43 let mnohem více věnují dobrovolnictví a častěji pomáhají získávat charitativní dary.
Wealthy donors under the age of 43 are more likely to volunteer, fundraise and act as mentors for charitable causes rather than just give money, according to a new survey. https://t.co/hEsuIcH865
— NBC News (@NBCNews) October 14, 2024
Také se rádi angažují v oblastech, jako jsou pomoc bezdomovcům, sociální spravedlnost, změna klimatu a emancipace žen a dívek. Jejich starší kolegové spíš podporují náboženské organizace, umění a vojenské spolky.
Touha po uznání
Pro nastupující generaci mecenášů je dále typické, že o dobročinnosti mluví se svými finančními poradci ještě dřív než o svých investičních plánech. A za své aktivity očekávají chválu.
Úspěšnost své dobročinnosti totiž hodnotí podle uznání, kterého se jim dostane od veřejnosti. S tím souvisí, že téměř polovina z nich chce s dobrodiním spojit své jméno, zatímco více než dvě třetiny starších dárců přispívají anonymně.
Filantrop je mrtev
Co naopak mladí milionáři nechtějí? Aby se jim říkalo „filantropové“. Ze zprávy společnosti Foundation Source za rok 2023 totiž vyplývá, že 80 % mladých dárců chce být vnímáno jako givers, tedy dárce.
Velké většině, konkrétně 63 %, se líbí i označení advocate (obhájce) nebo changemaker, tedy tvůrce změn. A jen 27 % přijde v pořádku označení „filantrop“.