Víte, odkud pochází vaše oblečení? Sociální síť TikTok dobývají videa ze zákulisí výroby oblečení. Mladou generaci totiž zajímá, kde a jak byly módní kousky, které nosí, vyrobeny.
Gen Z sice vyznává hodnoty udržitelnosti a transparentnosti, ne vždy se to ale projeví na jejich spotřebitelském chování. O to, jak a kde se móda vyrábí, je ale hlavně podle magazínu Vogue Business na TikToku nebývalý zájem. Proto by se mohlo pozitivně měnit i ono spotřebitelské chování.
Odkud mám to tričko?
O tom, že takzvaná fast fashion představuje problém, který je třeba řešit, se mluví už pár dekád. Nově však tahle problematika dobývá i algoritmus sociální sítě TikTok.
Krátká videa, která bez obalu ukazují proces výroby takzvané rychlé módy, se stávají virálními. Vypovídá to o rostoucí fascinaci mladé generace tím, jak a kde se jejich oblečení vyrábí.
Továrny na sledovanost
Zakladatel a bývalý majitel streetwearové značky William Lasry dříve natáčel videa související s módou na YouTube. Sledovalo je “pouhých” pár tisíc odběratelů.
V roce 2022 však přešel na TikTok a zveřejnil video o továrně, kde populární značka Supreme vyrábí své charakteristické mikiny s kapucí. Přes noc video získalo půl milionu zhlédnutí. Lasry pak během dvou měsíců každý den zveřejňoval videa o tom, kde značky vyrábějí své oblečení a doplňky. Nyní má na síti téměř 500 000 sledujících a přes pět milionů lajků.
Na značce už nezáleží
Lasry je součástí nově vznikající skupiny tvůrců obsahu. Mezi další tiktokové účty s tématikou výroby módy patří například Imprint Genius, Labwear Studio a Garment Circle. I ty nabízejí videa, která představují výrobu v továrnách a hodnotí oblíbené značky na základě toho, jak se chovají při výrobě, ale třeba i při výběru dodavatelů.
Tito tvůrci reagují na změnu paradigmatu v módě. Znalost výroby a původu oblečení se stává novým symbolem statusu. Mladým už tolik nezáleží na luxusní značně jako spíš na tom, aby se chovala férově k přírodě i dělníkům v továrnách.
Změna přístupu Gen Z?
V listopadu 2022 založil Lasry takzvanou Glass Factory, tredy platformu, jež představuje výrobce, kteří byli prověřeni jeho týmem na základě různých hledisek včetně certifikací, značek, se kterými pracují, stylu řízení a toho, jak zacházejí se svými zaměstnanci.
Glass Factory zatím navštívila továrny v Kolumbii a Číně, letos mají následovat Portugalsko a Itálie. Na sociálních sítích (Instagram, TikTok, YouTube) mají videa Glass Factory z různých továren a rozhovorů s dodavateli celkem více než 100 milionů zhlédnutí.
Zakladatel William Lasry je přesvědčen, že jeho úspěch jde ruku v ruce se současnými postoji Gen Z k udržitelnosti a transparentnosti. “Spotřebitelé Gen Z se obávají změny klimatu a sociálních a etických problémů. Ne vždy se ovšem tyto jejich hodnoty promítají do jejich spotřebitelského chování,” uzavírá Lasry s tím, že teď by se to mohlo začít měnit.