Viki v plavkách i tančící Decroix: Jak se strany snaží zaujmout Gen Z

zdroj: ČTK / Ruml Miloš

Drinky u bazénu, reakční videa i tanečky s popcornem. Strany se snaží zaujmout generaci Z různě. Influencerka hnutí ANO Viktorie Kalivodová se ukázala v plavkách s tím, že má ráda cukr, dnes již ministryně za ODS Eva Decroix provozovala bizarní tanečky s tím, že nemusí dělat blázniviny, a Mikoláš Trkal aka Big Daddy Mikky se zase snaží voličům Pirátů vysvětlit, že spíš než to, za kolik si vyleje držku, řeší, jestli bude mít vůbec kde bydlet.

Podle Karla Komínka z Institutu politického marketingu se ale strany na Gen Z primárně nezaměřují a jejich kampaně, které jsou zacílené na tuto voličskou skupinu, bývají oddělené od klasické "velké kampaně".

Bizarně bez bizáru

Generace Z bude důležitým hlasem v podzimních volbách, a tak se kandidující strany snaží v kampaních na sociálních sítích oslovit i ji. Hnutí ANO vsadilo na své „influencerky“ Viktorii Kalivodovou a Anetu Zicklerovou. Pirátům zase pomáhá oslovit mladé Mikoláš Trkal aka Big Daddy Mikky.

Koalice Spolu pak rozjela kampaň Bez bizáru. V jednom z nejvýraznějších videí ministryně spravedlnosti Eva Decroix tančí před karavanem, chroupe popcorn a říká voličům, že ve Spolu dělají politiku bez bizáru a „nemusí k tomu dělat blázniviny“.

Marketéry Gen Z nezajímá

Podle Karla Komínka z Institutu politického marketingu se sice strany nějakými způsoby o oslovení příslušníků generace Z pokoušejí, ale nějak výrazně se na ně nezaměřují.

„Vzhledem k demografické křivce hrají mnohem větší roli starší voliči. Generace Z jsou lidé narození od roku 1995 do roku 2010 až 2012. Ti nejstarší z nich už mají vysoké školy, jsou rodiči, mají hypotéky a ti nejmladší jsou ještě na střední škole. Takže ta roztříštěná skupina politické marketéry příliš nezajímá, část z ní navíc bude volit poprvé,“ vysvětluje pro Bold News Komínek.

Separátní kampaň

I přes to se strany na mladé snaží zapůsobit. Některé se snaží vést kampaň zaměřenou na mladé voliče separátně. Mají k tomu vlastní vizualizaci, webové stránky i vlastní profily na sociálních sítích.

Koalice Spolu tak třeba oslovuje mladé v rámci kampaně Bez bizáru, a to jak na webových stránkách, tak instagramových profilech ve spolupráci s mládežnickými organizacemi stran koalice. „U Spolu je ta kampaň zaměřená na mladé zcela odlišná od toho, co by lidé standardně označili za jejich volební kampaň. Mnohem typičtější ovšem je, že v rámci kampaně implementují strany prvky, které by mohly víc oslovit mladou generaci," říká Komínek.

Efektní videa

Starostové se pak snaží oslovit mladé přes své nejmladší kandidáty a instagramový profil Brainrot politika, kde je jedna z tváří třeba šéfka mladých Starostů Julie Smejkalová, která kandiduje do Sněmovny na devátém místě v Praze.

A například hnutí ANO míří na mladé voliče přes instagramový profil své mládežnické organizace Mladé ANO a své píáristky, které předseda hnut Andrej Babiš nazývá infuencerkami. Jde o Viktorii Kalivodovou a Anetu Zicklerovou. "Kalivodová s Zicklerovou přesně spadají do části populace, která dokáže oslovit mladé lidi a komunikují s nimi jazykem, kterému mladí rozumí. Obsahují přitom témata, která jsou jednoduše zpracovatelná a formou krátkých videí, která jsou efektivnější než sáhodlouhé politické debaty,“ popisuje Komínek.

Komu to jde a komu ne

A Zicklerová s Kalivodovou mají na sociálních sítí úspěch. O něm koalice Spolu s instagramovým profil bez_bizaru, který má jen 2,5 tisíce sledujících, zatím moc mluvit nemůže. Samotné video s tančící Evou Decroix má ovšem tisíc 117 zhlédnutí. Další videa se z většiny pohybují v nižších tisících zhlédnutí, maximálně několika desítkách tisíc.

Viktorie Kalivodová má sice na svém profilu instagramovém profilu zhruba o 800 followerů více, její videa ovšem dosahují vyšších desítek tisíc zhlédnutí. „Kouříte? Dáte si někdy drink? Nebo pijete slazené nápoje? No tak to se nám ta letní párty pěkně prodraží…“ říká Kalivodová v bikinách u bazénu a s drinkem v ruce ve videu, které má 38,5 tisíce zhlédnutí, natírá Starosty za to, že prosazují zvýšení daně na alkohol a cigarety.

Reakce fungují

Ovšem ani to není bůhvíjak velký úspěch v porovnání s reakčním videem Pirátů. „Jo, tadyty všechny věci dělám taky, ale momentálně není zrovna čas na to řešit, za kolik si kde vyleju držku nebo jaký si dám cigáro,“ odpovídá komik Mikoláš Trkal aka Big Daddy Mikky na slova Kalivodové.

A při tom tvrdí, že momentálně víc řeší to, že nikdy nebude vlastnit nemovitost nebo mít k dispozici dostupného praktického lékaře. No a Big Daddy zaznamenal se svým videem téměř o 230 tisíc zhlédnutí víc než Kalivodová.

A co opozice?

U stran, jako jsou SPD, Motoristé nebo koalice Stačilo!, to zatím zdánlivě vypadá, že je generace Z vůbec nezajímá. „Svět onlinu funguje na algoritmech, a jako volič tak ani nemusíte zjistit, že nějaká kampaň, která by teoreticky mohla být cílená na vás, vůbec existuje, protože se k vám do feedu nedostane," připomíná Komínek.

"To ovšem neznamená, že ta kampaň neexistuje. Naopak to znamená, že je nastavená dobře, protože třeba nejste tou cílovou skupinou, které by se měla zobrazovat. Divil bych se pokud by třeba SPD se svou mládežnickou organizací Mladí Espéďáci nijak nekomunikovala se svými příznivci, třeba i přes jiné kanály a jinou formou, než na jakou jsme běžně zvyklí,“ vysvětluje Komínek.

Mladý neznamená liberální

Podle Karla Komínka je těžké odhadnout, která strana si získá nejvíce mladých voličů. Je to podle něj dáno i tím, že mileniálové a příslušníci generace Z jsou zvyklí na konzumaci velkého množství obsahu, což ovlivňuje i jejich názory, a tak jsou mezi nimi oproti dřívějším předpokladům i voliči, kteří nutně nemusí být liberální.

„Příslušníci generace Z i mileniálové se postupně rozvrstvili do různých názorových proudů, proto existují i mladí voliči například komunistů, kterých není mnoho, ale i takoví jsou. Obecně je sice mladší generace otevřená více možnostem a její příslušníci jsou kosmopolitnější, což vede k tomu, že jsou liberálnější ve svých názorech, na druhou stranu na příkladu Motoristů vidíme, že některým voličům z této skupiny konvenují i konzervativní proudy,“ uzavírá Komínek.