Podle průzkumu AMI Digital Index stráví čeští uživatelé na sítích přibližně 2,5 hodiny denně. To je dostatečná doba na to, aby nám tento druh komunikace zásadním způsobem ovlivňoval život. A kupodivu tuto komunikaci nevyhledáváme jen pro zábavu.
Kromě zábavného obsahu se totiž v posledních letech stal populárním také jeho opak, takzvaný sadbait. Internetem se tak šíří fotky smutných nebo zraněných lidí, ale i bizarní animace plačících kočiček.
Hledání smutku
Průměrný Český uživatel strávil podle loňského AMI Digital Indexu na sociálních sítích 144 minut denně. Člověk by řekl, že během těchto více než dvou hodin hledají lidé hlavně zábavu. Jenže to už není úplně pravda.
Nejnovější trend míří opačným směrem. A to k vyhledávání smutného obsahu.
Melancholická tvorba
V posledních letech se v online prostředí čím dál více objevuje nový fenomén, který odborníci označují jako „sadbait“. Jedná se o šíření obsahu, který místo zábavy a dobré nálady v divákovi vyvolává spíše smutek a melancholii.
A trend je to úspěšný. Podle BBC už provozovatelé sítí své tvůrce i sami nabádají k tomu, aby takový obsah tvořili.
Hlavně ty emoce
Důvod je poměrně jednoduchý. Pokud chtějí influenceři, firmy či politici své publikum zaujmout, je nutné jim „naservírovat“ obsah, jenž v člověku vyvolá nějaké emoce. Radost, hněv či smutek jsou zárukou toho, že si uživatel daný obsah zapamatuje a bude na něj reagovat.
V současné době je dokonce realitou, že platformy typu TikTok či Instagram své tvůrce dokonce motivují k vytváření kontroverzního obsahu, který uživatele přiměje se zapojit do jeho komentování či sdílení.
Influencer v depresi
Na internetu tak můžeme v poslední době narazit na množství příspěvků, jako jsou videa plačících influencerů či depresivní koláže na TikToku. Objevují se ale také například fotky chudých smutných dětí či zraněných veteránů.
Podle dostupných dat se tento kontroverzní typ příspěvků v loňském roce stal dokonce nejsdílenějším druhem obsahu v historii sociálních platforem.
Mňoukavá Billie Eilish
Zřejmě nejznámějším projevem trendu jsou umělou inteligencí vytvořené obrázky plačících roztomilých koček, obvykle doplněné speciálně vytvořenou mutací písně What Was I Made For od zpěvačky Billie Eilish, jejíž originální text je nahrazen mňoukáním.
"Mňoukavá" verze se stala tak populární, že jí zpěvačka v loňském roce dokonce sama naživo zamňoukala během jednoho ze svých koncertů.
Odhalené soukromí
Popularitu smutného obsahu vysvětluje Soma Basuová, výzkumná pracovnice z univerzity ve finském Tampere. „Plačící videa jsou virální, protože nezapadají do přijatých společenských norem,“ říká Basuová s tím, že tento obsah umožňuje uživatelům pozorovat lidské emoce, které se obvykle odehrávají v soukromí a které jsou ve společnosti do jisté míry tabuizované.
"Tato videa založená na vášnivém projevu emocí odhalují propojení mezi různými skupinami lidí, které se odlišují podle třídního, kastovního, etnického, genderového, sexuálního, gramotnostního rozdělení," dodává Basuová. Každopádně to znamená, že když jste na sítích smutní, tak zase tak smutní být nemusíte. Nejste v tom totiž sami.