Gen Z prý nemá ráda půjčky. Vyplývá to z průzkumu amerického serveru The Financial Brand. Problém ale není samotný dluh. Podle výsledků studie mladí lidé vnímají jako příliš složité už samotné sjednání půjček, často také zapomínají na termíny splátek.
Pomoci může změna přístupu ze strany bank. Pokud nebudou konat, mohou o své zákazníky snadno přijít, tvrdí výzkumníci.
Peníze vnímají jinak
Příslušníci generace Z mají ke svým peněženkám jiný přístup než předchozí generace.
Své peníze často utrácejí odlišnými způsoby, ale také je jinak vydělávají. To představuje velkou výzvu pro banky, které se jejich návykům musejí přizpůsobit.
Nechtějí splácet postaru
Podle průzkumu amerického serveru The Financial Brand mají mladí lidé odlišná očekávání mimo jiné v oblasti půjček. Po chuti jim není zejména způsob, jakým finanční instituce plánují splátkové kalendáře.
Gen Z by totiž vyhovovalo, kdyby splácení dluhů odráželo jejich reálné příjmy. Pokud banky svůj přístup nezmění, mohou do budoucna očekávat velký odliv klientů.
Řešení? Splátky v aplikaci
Studie ukázala, že mladí lidé si často neví rady s tím, jak si sjednat půjčku online. Tradiční bankovní portály jsou pro ně totiž příliš složité. Až 31 procent z nich je považuje za obtížně ovladatelné, dalších 36 procent má navíc problémy se zapamatováním svých přístupových hesel a čísel bankovních účtů. Řešením této situace může být zavádění předvyplněných formulářů, které by tento proces usnadnily.
Ještě důležitější roli hraje způsob, jakým lidé své úvěry splácí. Generace Z si svůj život nedokáže představit bez digitálních peněženek a platebních aplikací. Umožnit mladým lidem platit splátky prostřednictvím Apple Pay nebo brány PayPal tak může být vhodným řešením.
AI pomůže se splátkami
Téměř 50 procent mladých lidí zapomíná na termíny splátek. Banky jim v tomto případě mohou vyjít vstříc prostřednictvím upozornění v mobilních telefonech, která obsahují přímý odkaz na platební bránu. Výhodou může být také zavedení flexibilních splátek, které umožní mladým splácet dluhy podle aktuální finanční situace.
Generace Z také vnímá negativně, když banky jejich půjčky berou jako „zboží“. Až 90 procent mladých klientů dokáže ocenit, když jim banka poskytuje nabídky na míru či personalizované poradenství.
I v oblasti bankovnictví lze navíc využít prvky umělé inteligence, jejíž nástroje umožňují sledovat změny v platebním chování zákazníků. Na jejich základě pak mohou banky svým klientům automaticky navrhovat konkrétní řešení, jako jsou změny ve výši či četnosti splátek.