Jak zvládla informování o tragické střelbě na Filozofické fakultě česká média? Pustila se do závodu o informační tok neověřených informací se sociálními sítěmi.
V případě samotného střelce udělala přesně to, co se dělat nemá. Asi se to dá napravit. Sama média si musí ale definovat, jakou roli v “online společnosti”, kde je médiem každý, kdo se umí připojit na Facebook, vlastně chtějí hrát.
Zastiženi bez přípravy
Jak nestvořit mediálního hrdinu
Příručky a americké výzkumy, které české redakce neznají, radí, aby se o útočníkovi a jeho motivech psalo v podobných případech co nejméně. Aby se z něj zkrátka nedělal "mediální hrdina", kterého by mohla nějaká bezvýznamná existence toužící po rychlé slávě napodobit. Co ale mají média dělat? Mají identitu střelce a jeho motivy tajit?
To v online světě dost dobře nejde. Vždycky je jen otázka času, kde se daná informace objeví, kde se objeví fotka a kde se zveřejní "co byl dotyčný zač". Asi největší veletoč předvedly Novinky.cz, které nejdříve zveřejnily útočníkovu tvář s tím, že šlo o studentského premianta. Teprve poté útočníkův obličej zakryly na fotce černou páskou a článek s fotkami z jeho profilů stáhly.
To už se ale na sítích sdílelo leccos včetně seznamu "hledaných studentů", které nemohli spolužáci po střelbě najít. Za ten seznam, který šířili i lidé z veřejnoprávních médií, museli být rodiče "hledaných" rozhodně vděční. Úkolem médií by nemělo být informace zamlčovat nebo tajit. Rozhodně by se ale neměla pouštět do spekulací a honit body na tom, že jejich reportéři možná mluvili s někým, kdo možná něco viděl nebo možná něco ví.
Vyšinutý jedinec a vrah
Zveřejněná fotka vraha, který už nikomu neublíží, není důležitá pro nikoho, jedině pro samotného vraha. Jeho motivaci se dozvíme od policie a do té doby nemá cenu spekulovat. Víme, že šlo o narušeného jedince a o vraha. K tomu není třeba nic dodávat a touto informací snad nikdo nebude motivován, aby střelce napodobil. Bude totiž maximálně považován za vyšinutého jedince a za vraha.
Úkolem médií by mělo být i vysvětlovat, proč, co a jak média dělají. To by to však sama média musela ve věku "online" vědět. Sociální sítě s miliony uživatelů už žádné české noviny, zpravodajské servery ani televize nedoženou. Smysl médií by měl spočívat v tom, že v podobných případech dokážou informace korigovat, oddělit je od dezinformací, důležité od nedůležitého. V případě útoku na Filozofické fakultě a samotného útočníka se to nepovedlo. Tradiční média tu totiž přistoupila na ony marné závody s uživateli sítí. A nevyhrála je.