Tak už i pro generaci Z jsou Vánoce hlavně svátkem nostalgie. Mladí vzpomínají na období, kdy byli ještě malými dětmi, neměli dospělácké starosti a jediné, co je trápilo, bylo to, co dostanou pod stromeček. A přesně podle toho si také Vánoce podle marketingového severu Pion teď připomínají na sociálních sítích.
Snaží se přitom tehdejší pohodě a komfortu přiblížit, jak jen to je možné. Zároveň se příslušníci této mladé generace shodují, že takové Vánoce jako na přelomu milénia už nikdy nezažijí. A toho využívají i firmy, které se do svých reklam snaží procpat co nejvíc nostalgie.
Hlavně tu pohodu
Řekli byste, že je pro mladou generaci období vánočních svátků ve znamení dárků a večírků? Omyl. Generace Z si nejvíc váží pohody a nostalgie.
Neznamená to však, že by na večírky s přáteli a rozdávání dárků mladí zanevřeli.
Dojímání na sítích
Sentiment, který se nad vánočním časem začal vznášet, nepřišel podle marketingového serveru Pion, který se Gen Z věnuje, z čista jasna.
@best.time.of.the.year.00 christmas in the early 2000s was the best 🥹 #fyp #christmas #christmastiktok #christmasnostalgic #christmasnostalgia #early2000s #childhood ♬ Have Yourself A Merry Little Christmas - Frank Sinatra
Díky sociálním sítím a zejména TikToku nyní mladí touží po bezstarostných Vánocích, které znají z dětství.
Štěstí a bezpečí
Generace Z na Vánoce vzpomíná nostalgicky i proto, že má Vánoce spojené s pocitem bezpečí a štěstí, které jim zajišťovali jejich rodiče, a to vše bez sociálních sítí, na kterých nyní sledují živě války, finanční krize, klimatickou změnu a politické nepokoje.
Těmto věcem nyní musí mladá generace čelit - v dětství se ale o tyto věci příliš nestarali.
Vánoce z přelomu milénia
Zejména na TikToku mladí lidé vzpomínají na to, jaké byly Vánoce na přelomu devadesátých a nultých let. Pod hashtagem christmas2000 sdílí videokompilace svých vánočních vzpomínek z přelomu milénia.
Mezi oblíbené motivy těchto videí patří pestrobarevné pozlátko na stromcích, školní betlémy nebo vánoční ručně vyráběné předměty. Videa pak doprovází popisek „pov it's Christmas in the early 2000s“ („v hledáčku jsou Vánoce po roce 2000“). V komentářích pod těmito videi se pak dočteme, že tehdejší Vánoce byly jiné než ty dnešní nebo že Vánoce už nikdy nebudou takové, jaké byly dřív.
Firmy nostalgii využívají
Vánoční nostalgie mladých využívají i firmy. Podle marketingových průzkumů až 51 procent příslušníků generace Z ve Velké Británii a až 58 procent v USA chce ve vánočním marketingu vidět nostalgii.
Příkladem může být například společnost Coca-Cola, která se pro letošní vánoční reklamu rozhodla využít opět vánoční kamiony, Santu Clause a lední medvědy, tedy motivy, které na začátku 21. století slavily obrovský úspěch. Podobné nostalgické reklamy známe i od nás v případě Kofoly či Pilsner Urquell. A firmy tak navíc i díky nostalgii Gen Z ušetří za nové reklamy.