Je Honza Michálek obětí, nebo užitečnou ovcí?

zdroj: Bold Talk

Hostem nového dílu podcastu Bold Talk, pořadu, do nějž si Bold News zvou zajímavé hosty k aktuálním tématům, byla Ivana Karásková, která vede čínskou sekci Asociace pro mezinárodní otázky v Praze.

Mluvili jsme o propagandě a také o čerstvém případu influencera Honzy Michálka, který, ať už vědomě či nikoli, svými videi čínské propagandě nedávno přispěl.

Honza málem Číňanem

Pochybnosti na sociálních sítích v posledních dnech vyvolal influencer Honza Michálek, kterého Čína zlanařila pro cestopisná videa, ve kterých tento český youtuber radostně po komunistické zemi cestuje a poznává místní kulturu.

Na první pohled nevinný obsah. Podle odborníků je však nástrojem čínské propagandy, které se Honza Michálek buď dobrovolně upsal, nebo se mohl stát její obětí.

Ví někdo, jak to bylo?

Otázky vzbuzuje i to, kdo Michálka k této aktivitě vůbec oslovil. „Jak to celé bylo, ví snad jen Honza Michálek. Je tam spoustu otázek. Kdo ho kontaktoval, co to bylo za agenturu, jaká videa tam točil,“ podotýká v našem podcastu Bold Talk Ivana Karásková z Asociace pro mezinárodní otázky v Praze (AMO).

Michálek později v médiích uváděl, že původně jel točit videa o technologiích.

V hlavní roli rozhlas

Michálek se při své cestě spojil se zaměstnanci čínského státního rozhlasu, které ovšem popisoval jako influencery. Médium ovládané komunistickou stranou Číny mimochodem vysílá i v Česku, byť nepravidelně. Svůj vliv má spíš na webu a sociálních sítích.

„Pepa Čang a spolu s ním Lada Wangová jsou zaměstnanci čínského rozhlasu. Jejich rolí je vyprávět Čechům, jak skvělá je Čínská lidová republika. Celé se to snaží postavit na přírodních krásách, obdivu k čaji, ke kultuře, k jazyku. Za chvíli ale zjistíte, že se tam začínají objevovat i politické narativy,“ vysvětluje Karásková.

Nezjistil si informace

Podle Karáskové se nedá mluvit o Michálkovi jako o oběti čínské propagandy. Všechno pramení z toho, že si nezjistil dostatek informací.

„Úplně se nad tím nezamyslel nebo mu to možná bylo jedno. Určitě mi z toho ale nevyplývá, že by byl oběť, kterou pod falešnou záminkou vylákali do cizí země a on nevěděl, do čeho jde,“ říká Karásková.

Největší red flag? Státní médium

Přitom zjistit si dostatek informací je klíčové pro to, aby se lidé nedostali do spárů čínské propagandy.

„Důležité je ptát se, kdo vás najímá, kdo vám bude peníze vyplácet, jaké jsou podmínky spolupráce. Když bych věděla, že se jedná o státní médium, kde panuje autoritářský režim, určitě by u mě zafungovaly red flags,“ popisuje Karásková.

Zeman byl jiný kalibr

Česko má s čínským vlivem a čínskou propagandou bohaté zkušenosti. Nejvíce to bylo cítit během prezidentství Miloše Zemana. Karásková by však Michálka nesrovnávala se Zemanem. „Určité paralely ale vidím,“ dodala.

Jak Čína prosazuje svůj vliv? A jaký dopad může čínská propaganda mít? Podívejte se na podcast Bold Talk s Ivanou Karáskovou na našem YouTube a v celé verzi také na Herohero.