Evropské armády v roce 2025 zoufale hledají nové rekruty a snaží se zaujmout hlavně generaci Z. Tu lákají rekordními náborovými bonusy, stipendii, stážemi i slibem lepší kariéry po návratu do civilu. Česká republika nabízí vůbec nejvyšší příspěvek v EU, teoreticky až milion korun.
Reálně ale zatím vojáci v tuzemsku dostávají maximálně 450 tisíc po sedmi letech služby. Armády mění i styl komunikace. Místo drsňáků v maskáčích ukazují osobní příběhy a mladým nabízejí nejrůznější balíčky výhod.
Vábení generace Z
Evropské armády v roce 2025 intenzivně hledají nové vojáky a cílí především na mladé lidi, kteří vyrostli v digitálním světě. Pro ty ale armáda není zrovna nejatraktivnějším prostředím.
I proto jim armády nabízí rekordní finanční bonusy, nejrůznější výhody a snaží se je za každou cenu nalákat do služby. Jak se jim to daří?
Český příspěvek
Nejvyšší náborový příspěvek v rámci Evropské unie stanovila Česká republika, a to na milion korun. S plnou částkou se ale doposud neoperuje a, jak píše Ministerstvo obrany, vojáci dostávají maximálně 450 tisíc korun, a to poté, co odslouží 7 let.
Kromě samotného bonusu armáda nabízí příspěvky na bydlení, dopravu i takzvaný stabilizační příplatek. Ten může v některých případech dosáhnout až desetinásobku měsíčního platu.
Bonusy armády
Ve Velké Británii se podle Armádních novin bonusy vyplácí až po dvou letech služby a nový voják může podle Armádních novin získat až 10 000 liber, což odpovídá přibližně 300 tisíc korunám. Tamní vláda zároveň zvažuje zavedení dalších finančních nabídek, například výhodnějších studentských půjček nebo armádních stipendií.
Mladou generaci se snaží přitáhnout i německá armáda, která v roce 2025 spustila nový systém dobrovolné roční služby a účastníkům nabízí 2 000 eur měsíčně, tedy přes 50 000 korun. Německo podle Armádních novin vědomě podporuje to, aby vojenská služba zvýšila společenský status mladých při nástupu na civilní trh práce.
V severských a pobaltských státech pak převládá model částečné branné povinnosti. Měsíční mzdy mladých vojáků se zde pohybují mezi 1 100 a 1 400 eury (v přepočtu 27 000 až 34 000 korun) a společnost vnímá vojenský výcvik pozitivně jako úspěšný základ kariéry. Rekruti mají plně hrazené ubytování i stravu a armádní služba zde často znamená lepší šance při hledání práce po návratu do civilu.
Marketing pro GEN Z
Evropské armády v roce 2025 se skutečně snaží dělat maximum, aby se dostaly na radar Generace Z. Jejich marketing už nejsou jen lidi v maskáčích. Podle serveru Politico se do něj snaží vnést osobní příběhy a chtějí se zbavit škatulky, že se armáda rovná nevolnictví. Kromě naprosto rekordních náborových bonusů vidíme v Evropě i širší balíčky benefitů.
V České republice a také v Německu či Británii se například rozšiřuje nabídka různých stipendií, stáží, jazykových kurzů nebo garance místa na vysoké škole po skončení služby.
Některé nové programy propojují službu s prací na státních či technologických projektech, což má oslovit i mladé specialisty, kteří by jinak do armády vůbec nešli. Významný posun zaznamenal i přístup k duševnímu zdraví a prevenci vyhoření. V uniformě už můžete nejen navštěvovat psychologa, ale můžete třeba i využívat kurzy digitální bezpečnosti.