Členové britské vlády jsou velkými hudebními fanoušky. Například premiér Keir Starmer se řadí mezi takzvané Swifties, tedy mezi skalní obdivovatele americké zpěvačky Taylor Swift.
Nyní se ale právě britští zákonodárci vládnoucí labouristické strany chystají podle zpravodajského serveru Politico oslabit autorská práva popových hvězd.
Na ruku AI firmám
Labouristé v britském parlamentu navrhují oslabit ochranu, která brání technologickým firmám, aby bez jakékoli licence využívaly práci umělců k trénování nejnovějších modelů AI.
Zástupci umělců a vydavatelů se proti návrhu brání. Argumentují kulturní i hospodářskou hodnotou britské hudební scény, která je postavená na principu duševního vlastnictví. Sami britští politici přitom tamní i americké umělce milují. A rádi se ukazují i na jejich koncertech. Vidět byli například na posledním turné Taylor Swift.
Vydržovaní politici
Samotná hudební vydavatelství si přitom britské politiky vcelku vydržují.
Why the UK government’s love-in with Taylor Swift is coming to an end.https://t.co/An8HkpsBAk
— POLITICOEurope (@POLITICOEurope) October 15, 2024
Například společnost Universal Music zajistila britským politikům, mim ojiné i ministryni vnitra Yvette Cooperové, volné vstupenky na koncert Taylor Swift. Na oplátku dostala zpěvačka během britské tour královský policejní doprovod.
I na Pet Shop Boys
Další britské hudební vydavatelství Warner Music pak darovalo ministrovi technologií a kultury Chrisi Bryantovi dvě vstupenky na červencový koncert skupiny Pet Shop Boys.
A v březnu se Bryant dostal na předávání hudebních cen BRIT Awards. Mimochodem, Bryant se v září účastnil jednání o britském autorském právu.
Obavy o zisky
Britskou vládu varoval před potenciálními zisky z AI i Tom Kiehl, generální ředitel organizace UK Music, která sdružuje britské interprety.
„Tvůrčí odvětví mají pro britskou ekonomiku každoročně hodnotu více než 100 miliard liber. Riskujete, že tento ekonomický úspěch půjde vniveč. Byly by zde velké obavy z oslabení autorských práv, pokud by nebyla zajištěna vhodná ochranná opatření,“ řekl Kiehl.
Patří sem liberalizace?
Parlamentní tajemnice ministerstva pro vědu, inovace a technologie Feryal Clarková už v září naznačila, že se vládnoucí labouristé přiklání k liberalizaci zákona o autorských právech.
„Mezi tvůrčími odvětvími a společnostmi, které se zabývají umělou inteligencí, existují skutečné konflikty. Protože je naše regulace autorských práv vágní, společnosti ve velké británii nemohou trénovat své modely,“ řekla Clarková s tím, že vláda se snaží jednat s oběma zainteresovanými stranami a že návrh autorského zákona předloží do konce roku.
Hudební sektor jako priorita
Neexistuje důkaz, že by britská vydavatelství šla politikům na ruku proto, aby vůči hudebnímu průmyslu byli vstřícnější. Zdá se ale, že toto vydržování alespoň částečně zafungovalo.
V polovině října se na summitu o mezinárodních investicích konalo i zasedání o britských kreativních oborech. Šéf Universal Music Lucian Grainge oznámil, že se ve vládním návrhu průmyslové strategie hudební sektor dostal mezi osm nejdůležitějších odvětví. Co toé znamená pro trénování AI, je ale zatím otázka.