Papež brojí proti clickbaitům, jsou prý zvrácené

zdroj: ABACAPRESS, Abaca Press / Alamy / Profimedia

Papež Lev XIV. se ve čtvrtek sešel ve Vatikánu s více než 150 zástupci médií z celého světa. Podle deníku The Guardian před novináře předstoupil s projevem o roli žurnalistiky v digitální době. Ve své řeči mimo jiné vyzdvihl práci těch, kteří informují o dění na Ukrajině či v Pásmu Gazy.

„Svobodný přístup k informacím je pilířem, který podpírá stavbu našich společností, a právě proto jsme povoláni ho bránit a zaručovat,“ prohlásila hlava katolické církve.

Zvrácené clickbaity

Kromě toho se však papež, pro někoho možná i překvapivě, věnoval i jiným tématům. Jedním z nich byly takzvané clickbaity, tedy senzacechtivé titulky, které lákají čtenáře k rozkliknutí článků bez ohledu na jejich obsah.

Podle pontifika musí být komunikace „osvobozena od zvráceného myšlení, které ji kazí, od neférové konkurence a ponižující praxe clickbaitu“.

Odpadní informace

Papež se před novináři rozpovídal také o výzvách, kterým čelí zpravodajská média s rostoucím vlivem umělé inteligence. Ta podle něj mění způsob, jakým lidé přijímají informace a komunikují mezi sebou.

„Ale kdo ji řídí a k jakým účelům? Musíme být ostražití, abychom zajistili, že technologie nenahradí lidské bytosti a že informace a algoritmy, které ji dnes řídí, nebudou v rukou několika málo lidí,“ prohlásil.

Zvláštní uznání pak pontifik věnoval tiskovým agenturám, které podle něj mají důležitou roli v době „nepřetržitého online vysílání a všudypřítomné digitalizace médií“. Novinářům z agentur připomněl, že jejich práce vyžaduje odbornost, odvahu a smysl pro etiku, a měla by být protipólem k „množství odpadních informací“, které zaplavují internet.